Lidé chodí do práce, obchody a restaurace otevřely, ale pražská MHD jezdí v omezeném režimu. Na co se čeká?

V pondělí 11. května se v Praze otevřely všechny obchody, včetně nákupních center. Zároveň otevřely restaurace a kavárny, ač zatím jen s provozem na venkovních zahrádkách. Začaly platit parkovací zóny, lidé jezdí do práce. Přesto pražská MHD nadále funguje v omezeném provozu.

Metro jezdí v „prázdninovém intervalu“, což v praxi znamená třeba interval 4 minuty odpoledne na „áčku“ a tramvaje jezdí ve špičkách po 10 minutách, dopoledne si lidé počkají 12 minut. Trochu posílen byl provoz autobusů, které ráno jezdí už v normálním intervalu, ale přes den je jejich provoz přiškrcen.

Oficiálně se tomu říká poloprázdninový provoz, jenže současný provoz je omezenější než o prázdninách. Desítky linek končí provoz po 22. hodině.

S ohledem na doporučení, aby si lidé nechávali dvoumetrové rozestupy, začíná být nemožné cestovat ve vybraných časech městskou dopravou. A to ještě řada lidí se do MHD nevrátila a nadále cestují automobilem, protože tento druh dopravy je pohodlnější a bezpečnější.

Zatímco jiná města v Evropě po koronakrizi posilují městskou dopravu (někdy i nad úroveň před koronakrizí), aby nalákaly lidi zpět do MHD, v Praze tento zájem není. Naopak to působí dojmem nechat omezenou městskou dopravu a jen trochu začít posilovat špičky. Ukončení vybraných linek dřív může být záměrem pro trvalé omezení pražské MHD, kterému se často říká „optimalizace“. Jak třeba uvádí Seznam Zpráv: Tlak na snižování provozních výdajů připouští i šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski. Podle něj teď začne debata o „optimalizaci“ spojů. Osobně si ale myslí, že to lze udělat i tak chytře, aby cestující fakticky nic nepoznali.

Připomíná to legendární citát pana Witowského z listopadu, kdy už Pražanům vysvětlovat, že omezení MHD vlastně nepoznají.

Místo magistrátních dotací pro podnikatele, kteří utrpěli finanční ztráty vlivem koronakrize, by bylo vhodnější vrátit provoz MHD do původního režimu, či jej dokonce ještě víc posílit. Za prvé by bylo cestování na úrovni a lidé by mohli dodržovat doporučené rozestupy v metru. Za druhé, pokud se obnoví večerní provoz MHD, lidé začnou více chodit ven a utrácet peníze u podnikatelů v pohostinství a v obchodech. Ale pokud zůstane doprava večer omezená, bude omezen život města a podniků v Praze.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou