Trvalé omezení MHD, naznačuje v dopise zaměstnancům generální ředitel DPP

Minulý týden desítka nespokojených zaměstnanců DPP informovala redakci dopravního magazínu MHD86.cz o e-mailu, který obdrželi od generálního ředitele DPP Petra Witowského (najdete jej na konci komentáře). Na začátku dopisu sice generální ředitel zaměstnancům děkuje za odvedenou práci, ale když si jej přečtete celý, taky by se dal parafrázovat slovy „Děkujeme, odejděte“.

Generální ředitel DPP v něm opět volá po optimalizaci sítě linek MHD. Po horkém podzimu, kdy měl DPP desítky výpadků v provozu autobusů z důvodu personální krize řidičů, bylo ještě lidsky pochopitelné, když se ředitel DPP snažil situaci zachránit přehazováním problému na objednatele dopravních výkonů, nikoliv na své personální oddělení.

V současné situaci, kdy se pomalu zastavují náborové kampaně na příjem nových řidičů, kterých je kvůli ekonomické krizi naopak nadbytek, je volání po optimalizaci zcela nepochopitelné. Jediný, kdo optimalizace linek MHD požaduje, je totiž pravděpodobně pouze samotný generální ředitel DPP. Cestující byli v letech 2008-2017 vystaveni téměř neustálým změnám v provozu linek MHD hraničící téměř s šikanováním a jediné, co si sami přáli, byl konec změn a konec optimalizací. Po ukončení změn volali unavení cestující, všechny městské části (MČ), ale také samotný DPP, který s neustálým měněním linek tehdy rovněž nesouhlasil. Magistrát na nátlak veřejnosti a městských částí v roce 2014 neúnosnou situaci pochopil a nechal vyměnit vedení ve společnosti ROPID. 

Také proto v roce 2016 byla i veřejnost a všechny MČ zapojeny do rozsáhlého projektu změn linkového vedení tramvají, jehož kampaň byla velmi intenzivní a vedla k dohodě mezi všemi stranami o linkovém vedení, které je tu dodnes. ROPID a Dopravní podnik ústy svých šéfů deklarovali, že se jednalo o poslední změnu linkového vedení na minimálně 10 let.

Pane řediteli, jaký je tedy hlavní důvod Vašeho volání po optimalizaci, kterou nikdo (cestující platící veřejnost a MČ) nechce? Je to obava o ekonomickou krizi, která sníží rozpočet DPP? Pokud ano, mohl by se někdo opět začít ptát, proč nesnížíte cenu za vozokilometr a neupravíte kolektivní smlouvy? Jistě se teď najde řada soukromých dopravců, kteří jsou ochotni na linky vyjet, téměř okamžitě, za mnohem nižší náklady a úspory pro město nalézt jinak než hloupým škrtáním spojů. Protože nic jiného než pod slovem optimalizace se redukce MHD neschovává. Což vlastně sám přiznáváte ve svém rozhovoru pro denik.cz, že cestující nepozná, jestli spoj jede po 5 nebo po 7 minutách. Pro Vaši představu, jedná se namísto 12 spojů do hodiny o 8,5 spoje. Tedy v řeči dopraváckých čísel, například u kloubového autobusu o snížení kapacity na lince o 315 cestujících za hodinu a směr, na metru dokonce o 2170 cestujících! „Neznatelné“ omezení by bylo tedy ještě větší než se běžně aplikuje o vánočních svátcích.

Prakticky tak ve svém dopise děkujete svým zaměstnancům za zvládnutí koronavirové krize a zároveň jim naznačujete, že se s některými z nich pravděpodobně rozloučíte. Jistě, pokud se kácí les, létají třísky a bez úspor v provozu se propouštění nevyhnete. Co budete ovšem dělat s nově pořízenými tramvajemi a autobusy? Necháte je i přes povinné odpisy stát ve vozovnách a garážích? 

Optimalizátoři z řad šotoušů jásají, laik se diví, ekonomové žasnou.

Dopis generálního ředitele DPP zaměstnancům

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.