Plný provoz pražské MHD v nedohlednu. U tramvají je nedostatek vozů

Skončil nouzový stav, přesto pražská MHD jezdí pořád v omezeném, přiškrceném režimu. Zdá se, že není snaha obnovit plný provoz MHD a místo toho všichni jen sledují, jak roste počet aut v ulicích. Aby ne, když MHD jezdí v prodloužených intervalech a řada linek je ukončena večer dřív.

Praha 6: Omezení na 3 ze 4 tramvajových radiál

Třeba v Praze 6 se týká omezení tramvajové dopravy na třech ze čtyřech radiál. Po 22. hodině nejezdí linky 2 (trať na Petřiny), 8 (trať do Podbaby) a 20 (trať do Divoké Šárky). Kromě těchto tří linek je ukončena dřív ještě „patnáctka“, která v Praze 6 nejezdí. Zdá se, že ROPID si na Prahu 6 zasedl. Protože ještě 10. května jezdila linka 20 celý večer. Do té doby byla naopak večer provozně zkrácena linka 12.

Když jsem se ptal ROPIDu, zda se vycházelo z nějakých přepravních průzkumů, odpověď jsem na tento konkrétní dotaz nedostal. Zdá se, že výběr linek, které večer končí dřív byl proveden neznámým výběrem. Roli může třeba hrát i to, kde bydlí lidé z Ropidu, či jejich kamarádi.

Například k nově zkrácené lince 20 a naopak posílené lince 12 sdělil Filip Drápal, mluvčí ROPIDu: „Ke změně došlo na základě podnětů cestujících„. Což je v překladu výzva pro cestující, nejen z linek 2, 8 a 20, aby hromadně posílali stížnosti (podněty) na ROPID pro obnovení plného provozu. Protože je to asi jediná cesta, jak se dočkat navrácení plného provozu. Asi mají pocit, že nikomu omezená MHD nevadí.

Plné obnovení MHD v nedohlednu

Hrozivá je totiž následující informace Filipa Drápala z ROPIDu: „U části linek to (pozn. red.: zrušení večerního zkrácení provozu) bude již od června, u dalších asi později.“ Tedy ROPID ani neočekává, že by v dohledné době jezdila pražská MHD v běžném provozu. Trochu to vypadá, že se testuje, co si Pražané nechají líbit.

Pánové na ROPIDu si ani neohlídali proklady mezi spoji, kterými se jindy ohání. Například zkrácením provozu linek 8 a 20 vzniká večer problém při cestě z Vítězného náměstí do centra. Zbylé provozní linky 18 a 26 jezdí 2 minuty po sobě a poté nejede 18 minut žádná tramvaj z Dejvic do centra. V opačném směru jezdí linky 18 a 26 z Hradčanské do Dejvic dokonce ve stejný čas a poté je 20 minut „klid“. Stížnosti na tento stav se objevují i na Facebooku ROPIDu.

Linka 13: zrušena z důvodu výluky, ač na její trase výluka není

Zajímavá je také situace na lince 13. Ta je podle webu organizátora dopravy zrušena z důvodu výluky. Jenže na celé trase linky 13 žádná výluka neprobíhá. Filip Drápal (ROPID) na linku reaguje následovně: „Důvodem je výluka ve Starostrašnické ulici, při jejímž zahájení nastal přechod provozu tramvají ráno a dopoledne na plný jízdní řád, přičemž stále kvůli riziku nákazy není možné na trasách řidiče střídat. Proto je na každou linku vypraveno o 1-3 vlaky navíc, přičemž řidiči pak mají delší přestávky na konečných. Tím jsou obratiště zaplněná více než v běžném plném stavu. Linka 4 proto potřebuje celou kapacitu obratiště Čechovo náměstí a linka 26 obě koleje v obratišti Černokostelecká, kam je odkloněna.“ Ano, tramvajové smyčky jsou nyní plnější z uvedeného důvodu, ale když se podíváme do krátké historie, dříve bylo naprosto běžné, že řidiči čerpali pauzy ve vozech na konečných a nebyl v tom problém. Proč nyní ten „problém“ vzniká? Otázkou je také, zda už není čas zpět zavést střídavé přestávky, kdy řidič opustí tramvaj, užívá si přestávky, zatímco jiný řidič s tramvají vozí dále cestující. Například v metru strojvedoucí takto čerpají přestávky odděleně od vozu. Takže pokud to lze aplikovat v metru, lze to aplikovat i u tramvají. Tím odpadne „problém“ s kapacitou obratišť a nedostatkem provozních vozů, o kterém se zmiňuje ROPID v bodě k lince 15.

Linka 14: omezena z důvodu hlukových limitů

Další omezení se objevilo na lince 14. Podle webu ROPIDu měla v úseku Palmovka – Vysočanská jezdit pouze v pracovních dnech cca od 6 do 21 hodin. Tady upozorňuje Filip Drápal z ROPIDu na jiný problém: „Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. aktuálně projednává přestavbu obratiště Vysočanská, kdy se jeví jako problém splnění hlukových limitů v provozu po 22. hodině. S ohledem na aktuální řešení problematiky DPP, a. s. musel dočasně snížit využití obratiště Vysočanská, aby bylo možné v projednávání nové podoby obratiště pokročit. Údaj o omezení provozu linky 14 o víkendu v tomto úseku je chybný, o víkendu během dne do Vysočan linka běžně pojede.“ Ukazuje se, že splňování hlukových limitů pro pražské tramvaje začíná být problematické.

Linka 15: kapacitně omezena pro nedostatek vozů

Větší omezení je od 18. května i na lince 15. Nově je provozována pouze v sólo vozech, ač během nouzového stavu jezdila v soupravách. Důvodem je podle ROPIDu nedostatek vozů a to i přesto, že vyjely „záložní“ retro tramvaje z nyní zrušené retrolinky 23 na běžné spoje linek 2, 5 a 15. „Protože byl v ranní špičce nasazen plný provoz tramvají bez možnosti střídání, což vyžaduje nasazení mnoha souprav na řadu linek navíc. Proto byly tyto vozy získány z linky 13 a 15,“ sdělil Filip Drápal.

Na jednu stranu padají argumenty, že cestujících je v MHD málo, ale nedělají se ani opatření pro to, aby se lidé do MHD vrátili. Dlouhé intervaly, či zrušené večerní spoje nikoho nenalákají. Jenže teď je tady další problém. Z odpovědí ROPIDu je patrné, že při současné organizaci provozu nelze zajistit dostatek provozních vlaků.

A závěrem, kdy bude obnoven plný provoz MHD? „Až o tom rozhodne vedení hl. m. Prahy,“ říká Filip Drápal (ROPID). Připomeňme si, že pražskou dopravu má na starosti náměstek primátora Adam Scheinherr (za Praha SOBĚ) a město vede primátor Zdeněk Hřib (za Piráty).


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.