Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje nakoupit do všech svých tramvají vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou.
Záměrem DPP je nahradit doposud používaný, 20 let starý systém založený na GPS, zpřesnit lokalizaci tramvají s maximální odchylkou 3,5 metru a poskytovat data o poloze vozidel cestujícím. DPP na projektu spolupracuje s ČVUT, Agenturou GSA, Ministerstvem dopravy ČR a Magistrátem hl. m. Prahy. Výběrové řízení bylo zveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 20 milionů Kč. DPP očekává vyhlášení vítěze tendru na konci letošních letních prázdnin.
- Vídeň bude hostit první mistrovství světa tramvajáků
- DPP hledá zhotovitele elektrifikace autobusových linek č. 131 a 176
- Noví jezevčíci v metru mají další novou podobu
- Nová tramvajová trať v Tallinnu propojuje centrum s přístavem
- DPP obdržel dvě žádosti o účast v soutěži na metro C a D
Přijímače globálního navigačního satelitního systému společně s anténou plánuje DPP nainstalovat do všech vozů své flotily tramvají, proto poptává nákup 838 kusů zařízení. Svým rozsahem je to v Evropě unikátní projekt. DPP bude díky tomu jedním z prvních dopravců v Evropě, který bude mít celou flotilu tramvají vybavenou přijímači signálu navigačního systému Galileo.
„Městská hromadná doprava musí být pohodlná a uživatelsky přívětivá nejen v dopravních prostředních a na zastávkách. V metru jsme monitory se skutečným příjezdem vlaků nainstalovali v prosinci 2019. Na začátku letošního roku jsme cestujícím začali poskytovat údaje o skutečných odjezdech autobusů ze zastávek a následně i jejich on-line polohu. Na tento rok jsme slíbili, že bychom chtěli cestujícím začít poskytovat to samé i u tramvají. Tendr, který právě vypisujeme, je jedním z prvních kroků, který nás přiblíží ke splnění tohoto slibu,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Díky novým přijímačům a možnosti využívání signálu evropského navigačního systému Galileo dosáhneme nejenom zpřesnění lokalizace tramvají, podle dosavadních testů až na 1,5 metru, ale pomůže nám to vylepšit další systémy, které v DPP používáme. Umožní nám to bez zásahu řidiče automaticky ovládat některé důležité funkce u nejnovějších tramvají 15T, jako je např. omezení rychlosti do výhybek, v rámci snižování hluku mazání kolejí, vyhlašování zastávek či rozsvěcování v tunelech,“ dodal Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Agentura Evropské unie pro globální družicové navigační systémy (GSA), která sídlí v Praze, má za úkol poskytování služeb a bezpečnosti evropských globálních družicových navigačních systémů (GNSS), Galileo a EGNOS. Městská hromadná doprava je v celé Evropě považována za základní pilíř dopravních systémů, bez kterých by nebylo možné zajistit efektivní fungování měst ani naplnit cíle Evropské unie v oblasti dopravy a ochrany klimatu. Zejména tramvajová doprava a její další rozvoj je v tomto ohledu prioritou pro zajištění kapacitní a ekologicky neutrální dopravy ve městech. Praha patří v oblasti tramvajové dopravy nejen rozsahem, ale i kvalitou k evropské špičce, a proto je pro nás velkým potěšením, že DPP plánuje využít systém Galileo pro určování polohy napříč celým vozovým parkem jako jeden z prvních operátorů městské hromadné dopravy v Evropě,“ uzavírá Pascal Claudel, Acting Executive Director Agentury GSA.
Základním požadavkem DPP ve vypsané veřejné zakázce je dodat zařízení se schopností přijímat signál evropského navigačního systému Galileo, který patří k nejpřesnějším. Maximální odchylka lokalizace tramvaje nesmí přesáhnout 3,5 metru kdekoliv v dopravní síti MHD v Praze. Nabídky bude DPP hodnotit podle ekonomické výhodnosti na základě nejnižší nabídkové ceny. Vítěz tendru bude ale před uzavřením smlouvy muset provést zkušební montáž navigačního zařízení do jedné tramvaje 15T a absolvovat funkční zkoušku jeho zapojení, přesnosti odhadu polohy a dalších požadovaných parametrů DPP. Vyhodnocení zkoušek následně provede ČVUT.
DPP očekává vyhlášení vítěze veřejné zakázky na konci letošních letních prázdnin. Dodavatel má pak za povinnost dodat a nainstalovat zařízení do celé flotily tramvají DPP do 180 dnů od podpisu smlouvy. První tramvaje by svoji aktuální polohu díky novým přijímačům a signálu navigačního systému Galileo měly začít poskytovat v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku.
TZ DPP