Cestujícím v Brně skončí starosti s nákupem jednorázové jízdenky. Od 1. července 2020 Dopravní podnik města Brna spouští druhou vlnu elektronického odbavování cestujících, díky kterému si zájemci mohou zakoupit jízdenku přímo ve voze bezkontaktně. Stačí, když po nástupu přiloží kartu k validátoru. Celý systém stál podnik 65 miliónů korun, třetinu pokryje dotace, kterou se DPMB podařilo získat.
„Bezkontaktní nákup jízdenek přímo ve vozech je velkým krokem kupředu v modernizaci brněnské městské hromadné dopravy. Pro cestující bude znamenat větší pohodlí a méně starostí s nákupem jízdenky. Zároveň ale ponecháváme možnost koupi papírových jízdenek pro ty, kterým více vyhovuje tato varianta. I koronavirová krize ukázala, že jsou veškeré bezkontaktní služby nejen komfortnější, ale i bezpečnější a žádanější,“ řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
- Brno věnuje Charkovu šest starších tramvají
- České firmy získaly během veletrhu InnoTrans zakázky za více než miliardu korun
- Na Českolipsku vyjedou o víkendu historické vlaky
- DPP vysoutěžil zhotovitele rekonstrukce stanice Českomoravská, stavba začne v lednu 2025
- DPP zve návštěvníky na Den otevřených dveří do garáže Hostivař
„Do všech vozů jsme nechali nainstalovat na 3000 nových validátorů, které umožní bezkontaktní nákup jízdenky, a to jak platební kartou, tak obdobnými platebními prostředky, jako jsou mobilní telefon nebo hodinky vybavené příslušnou platební aplikací,“ uvedl radní města Brna pro oblast dopravy Petr Kratochvíl. Základním principem celého systému je jednoduchost. „Pro nákup jednorázové jízdenky platí jednouché pravidlo – pípnout si u validátoru při každém nástupu do vozu MHD. Systém tak automaticky započítá hodinovou jízdenku za 25 Kč. Pouze pokud má cestující zájem o jízdenku na 15 minut, pípne si i při výstupu. Systém na konci dne jízdy vyhodnotí a zvolí pro cestujícího nejvýhodnější variantu,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Jednorázové jízdenky v Brně využívá stabilně 25 procent cestujících, kteří za ně ročně utratí 350 miliónů Kč. „Ročně prodáme na 16 miliónů jednorázových jízdenek. Třetinu tvoří papírové, nakupované v trafikách a prodejnách DPMB, třetinu jízdenky z jízdenkových automatů a zbývající, stále rostoucí část, tvoří SMS jízdenky a jízdenky přes mobilní aplikace SEJF a DPMB info,“ přiblížil vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl.
Náklady na pořízení téměř 3000 validátorů a spuštění systému činí pro DPMB téměř 65 miliónů korun, třetinu z nich pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu Ministerstva pro místní rozvoj. První etapu elektronického odbavování cestujících, která umožňuje bezkontaktní nákup předplatních jízdenek a jako identifikátor využívá bezkontaktní bankovní karty, spustil Dopravní podnik města Brna jako první v České republice v roce 2017. „Předplatní jízdenky využívá v Brně 75 procent cestujících, proto jsme v první řadě usilovali o jejich elektronizaci, nyní bude nákup jízdenek jednoduchý úplně pro všechny,“ dodal Havránek.
Bližší informace o novém systému zjistíte na speciálním webu pipniajed.cz.