Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.
Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- DPMB pokračuje v renovaci trolejbusu 9TrHistorický trolejbus 9Tr se pod rukama pracovníků Dopravního podniku města Brna (DPMB) pomalu přibližuje své původní podobě. V létě získal svůj typický červeno-smetanový lak, nyní se práce přesunuly do interiéru vozu. Trolejbus, který … Pokračovat ve čtení
- DPP vysoutěžil zhotovitele nové tramvajové tratě MuzeumNovou tramvajovou trať Muzeum postaví „Společnost pro TT Muzeum“, která se stala vítězem veřejné zakázky Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na zhotovitele této investiční akce. Společníky vítězného uchazeče jsou firmy PORR, … Pokračovat ve čtení
- Přehled změn v tarifech MHD pro rok 2025Ceny jízdného v MHD zůstávají ve většině měst v České republice stejné jako v loňském roce. Ve městech, kde došlo k úpravě tarifu jízdného, to bylo s ohledem na průběžně rostoucí náklady za zajištění kvalitní služby … Pokračovat ve čtení
- Streetbus opět pomáhá potřebným ve VratislaviDalší sezónu pomoci lidem bez domova má na kontě vratislavský Streetbus. Potřební lidé v něm mohou nalézt úkryt před zimou, teplé jídlo a také podporu v krizových situacích. Autobus vyjíždí každý večer v 19 hodin … Pokračovat ve čtení
- DPMB spouští novou kampaň s reálnými cestujícími v hlavní roli„Jsme víc než MHD“, to je název nové letákové kampaně, kterou spouští Dopravní podnik města Brna. Skládá se ze tří částí, které bude dopravce postupně představovat v průběhu roku. Cestující mohou kampaň vidět … Pokračovat ve čtení