Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Podcast Dopravní 6 (56) → Vybojované preference MHD se severozápademPoslechněte si další epizodu podcastu Dopravní 6, který se zaměřuje na dopravu v městské části Praha 6. Témata: Setkání ve Veleslavíně a návrh opatření v ulici Pod Novým lesemSetkání "Bavíme se o … Pokračovat ve čtení
- Začíná pokládka kolejí pro tramvajovou trať Westtangente v MnichověV Mnichově byly zahájeny stavební práce na pokládce kolejí pro první úsek tramvajové trati Westtangente v ulici Fürstenrieder Straße. Tento úsek, který má propojit Agnes-Bernauer-Straße a Ammerseestraße, by měl být zprovozněn koncem … Pokračovat ve čtení
- Jízdenka na léto nabízí neomezené prázdninové cestování s Českými drahamiČeské dráhy i letos přicházejí s oblíbenou Jízdenkou na léto, která umožňuje neomezené cestování po celé České republice během letních prázdnin. Cestující si mohou vybrat sedmidenní nebo čtrnáctidenní variantu jízdenky a poznávat krásy … Pokračovat ve čtení
- Foto: Představení tramvaje Škoda 52T a první zážitkyVe pátek 20. června byla v Praze představena nová tramvaj Škoda 52T. Nejprve proběhlo dopolední představení vozu v areálu vozovny Hloubětín pro pozvané hosty a zástupce médií, následně v 12:51 proběhla první … Pokračovat ve čtení
- Přijďte oslavit 77. výročí smyčky DlabačovUž tuto neděli 22. června proběhnou oslavy 77. výročí tramvajové smyčky Dlabačov v Praze 6. Program, který začíná odpoledne ve 13 hodin, je speciálně připraven pro všechny fanoušky městské dopravy. Hlavním lákadlem … Pokračovat ve čtení