Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Na Dlabačově vznikly propagační fotky s tramvajemi T3V úterý 16. srpna zavítala do tramvajové smyčky Dlabačov dvojice tramvají T3 ze střešovické vozovny. Oficiálním důvodem bylo údajně pořízení propagačních fotografií na podporu oživení smyčky, kde bylo před pár dny otevřeno … Pokračovat ve čtení
- DPP připravil v metru výstavu k povodním v roce 2002Je tomu 20 let, co mohutné záplavy, které se v srpnu 2002 prohnaly Českou republikou, zasáhly metro, páteř veřejné dopravy v hlavním městě. Ničivé povodně tehdy v centrální části Prahy zaplavily 19 stanic … Pokračovat ve čtení
- Metrostav Infrastructure dokončil pardubickou křižovatku U MarkaRekonstrukce vytížené silnice I/36 v oblasti pardubické křižovatky U Marka je minulostí. Společnost Metrostav Infrastructure a.s. předala totiž stavbu v sobotu 13. 8. 2022 objednateli ŘSD ČR k zprovoznění, a tím byl … Pokračovat ve čtení
- MHD v Kladně opouští PID. Autobusy změní trasyV důsledku nepřistoupení Statutárního města Kladna ke Smlouvě o zajišťování a financování dopravní obslužnosti na území Středočeského kraje dochází od 1. září 2022 k následujícím úpravám linkového vedení autobusů Pražské integrované dopravy a ke … Pokračovat ve čtení
- České dráhy začaly ve vlacích prodávat pivní speciálPivní speciál Matylda, jehož koupí zákazníci přispějí na opravu legendární lokomotivy, to je žhavá novinka v minibarech Českých drah. Nedávno začali stevardky a stevardi prodávat i křupavé červy a cvrčky. Nejoblíbenější položkou ale … Pokračovat ve čtení