Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- V novém jízdním řádu 2024 se rozroste počet bezbariérových vlakůV novém jízdním řádu 2024, který začne platit 10. prosince 2023, budou mít cestující větší možnost surfovat na internetu, dobíjet své mobilní telefony, tablety nebo notebooky a podstatně se rozšíří možnosti cestování bez … Pokračovat ve čtení
- Vánoční anketa je zpět: Nominace nejkrásnějších tramvají a trolejbusů jsou spuštěny!Po roce je opět na scéně oblíbená anketa o nejhezčí vánoční tramvaj a trolejbus! I letos hledáme ty nejkrásněji ozdobené vozy. O těch nejhezčích budete rozhodovat vy, čtenáři a to přímo tady … Pokračovat ve čtení
- Změna jízdních řádů od 10. prosince v systému PIDV souvislosti s celostátní změnou jízdních řádů v neděli 10. prosince 2023 dochází k trvalým změnám jízdních řádů na železnici i na autobusových linkách v rámci systému PID ve Středočeském kraji. Nejdůležitější změny na … Pokračovat ve čtení
- Letošní flotila vánočních vozů DPP se rozrostla na 11 vozůDopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v sobotu na obou dvorech vozovny Střešovice rozsvítil flotilu vánočně nazdobených vozidel a tradičně ji k zahájení adventu poprvé vypravil ve speciálním průvodu do pražských ulic. DPP … Pokračovat ve čtení
- První úsek metra D Pankrác – Olbrachtova je proražen v celé své délcePrvní úsek pražského metra na budované trase D je propojen v celé stavební délce z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí … Pokračovat ve čtení