Věděli jste o tom, že v Bratislavě výstavbu metra nejen plánovali, ale také jej dvakrát začali stavět? Ani já jsem nevěděl všechno o bratislavském metru a proto jsem rád, že do Dopravního podcastu přijal pozvání Peter Martinko, který se dlouhodobě zajímá o projekt metra v Bratislavě.

Sbírka: Peter Martinko.
Koncem 60. letech 20. století byl v Bratislavě připraven generel městské dopravy, který měl vycházet z rozvoje města. Tehdy měla Bratislava cca 200 tisíc obyvatel. V sedmdesátých letech bylo rozhodnuto, že se z Bratislavy stane milionová aglomerace. Začaly proto vznikat různé studie na rozšíření tramvajové sítě, či zavedení bezkolizního systému typu metra.

Sbírka Peter Martinko
Jako nejvhodnější se tehdy jevil projekt rychlodráhy na bázi metra. Jednalo by se o metro, jak jej známe v Praze, ale protože v tehdejším východním bloku se metro stavělo jen v milionových městech, schoval se projekt pod název „rychlodráha“. Uvažovalo se o vozidlech ČKD R2, případně R1.
Původní síť rychlodráhy měl vést v centrálních částech v tunelu a mimo centrum po estakádách, či v terénních zářezech. Projekt by se dal přirovnat k systému Stadtbahnu (městské dráhy) v německých městech.


Bratislava zároveň plánovala výstavbu čtyř sídlištních útvarů. Každé pro cca 200 tisíc obyvatel. Jednotlivé celky se měly nacházet 15 až 20 km od centra města. Nakonec byla postavena jen Petržalka pro 100 tisíc obyvatelů a k dalším sídlištím už nedošlo. Všechna velká sídliště měla s centrem města spojit rychlodráha, resp. metro. První trasa měla vést z Petržalky do centra.
V největších plánech měla mít síť bratislavského metra tři trasy s celkovou délkou 103 km. Uvažovalo se totiž o trasách, které by vedly až za katastr města.


Sbírka Peter Martinko
Metro v Bratislavě se začalo dvakrát stavět, ale vždy byla výstavba po krátkém čase přerušena, resp. ukončena. Přesto je možné dodnes vidět torza stavby. Po společenských změnách v roce 1989 ožila myšlenka metra i v devadesátých letech 20. století, ale problémy narážely především na ekonomickou situaci tehdejší Bratislavy a Slovenska.
V současné době je ve hře projekt na prodloužení tramvajové trati do Petržalky, která má nahradit nevyhovující autobusové spojení sídliště s centrem města.
Podrobnosti o různých zápletkách a jednotlivých projektech týkajícího stavby metra se můžete dozvědět v 60. díle Dopravního podcastu s Peterem Martinkem.
- Kukátko: Navštivte čtyři póly PrahyInstitut plánování a rozvoje hlavního města Prahy označil čtyři póly Prahy – severní, jižní, západní a východní. Kde je najdete a jak se k nim dostat městskou dopravou?Druhou "atrakcí" IPRu je betonová … Pokračovat ve čtení
- V Berlíně vyjely nové jednotky S-BahnuOd 1. ledna 2020 vozí cestující berlínského S-bahnu nové železniční jednotky řady 483/484. První souprava vyjela na linku S47 jezdící v trase Spindlersfeld – Hermannstraße. Pomyslnou štafetu nové jednotce předala souprava typu 485. Ty … Pokračovat ve čtení
- Dopravní podcast (91): Předčasná architektonická soutěž pro terminál vysokorychlostní železnice Praha východ?Vítejte u prvního Dopravního podcastu v roce 2021. Přelom roku přinesl řadu novinek v městské i železniční dopravě, které jsme si nemohli nechat ujít. A jaká jsou témata 91. Dopravního podcastu? Provoz … Pokračovat ve čtení
- Nízkopodlažní tramvaje Düwag slaví 25 let v DüsseldorfuPřed 25 lety, 12. ledna 1996, byla dodána do německého Düsseldorfu první nízkopodlažní tramvaj. Tu vyrobil místní závod Düwag (firmu Düwag koupila společnost Siemens Mobility). Konkrétně se jednalo o typ MGT6D, místně … Pokračovat ve čtení
- Zápisky občasného tramvajáka (13): Jak jsem zjistil, že jsem blázenDnešní odpolední směna na klasické lince z Kobylis, nábřežní lince č. 17, by šla nazvat takto: Jak jsem zjistil, že jsem blázen. Přicházím na střídání na zastávce Ke Stírce z centra. Jako … Pokračovat ve čtení