Cestující ve Vídni se od roku 2025 mohou těšit na novou, plně automatizovanou linku metra. Město a výrobce Siemens nyní slavnostně představili první vyrobenou soupravu metra. Stříbrné vozy čeká do roku 2022 testování, poté se objeví v provozu i na dnešních linkách.
První předsériově vyrobené vozy X-Wagen spatřily světlo světa v závodě Siemens Mobility ve vídeňské čtvrti Simmering. V následujících týdnech se dopravní podnik Wiener Linien ujme sestavení šestivozové soupravy a následovat budou četné testy, včetně zkoušky automatického provozu. Výrobce i dopravní podnik očekávají úspěšné ukončení všech testů a schválení k přepravě cestujících v roce 2022, kdy by první soupravy měly vyjet na trasy U1 až U4. Velkým milníkem bude ale i rok 2025, kdy by se nové stroje podle ideálního plánu měly přesunout právě na první automatizovanou linku metra, U5.
- Nová lanovka na Petřín, která bude mrkat, už má svou stavebnici
- První ComfortJety začaly jezdit na pravidelných spojích mezi Prahou a Berlínem
- Plzeň končí se sdílenými auty Karkulka
- Dálniční síť se rozroste o sto kilometrů, cena dálniční známky se od příštího roku změní
- Národní den železnice 2024 v novém termínu
Vůz budoucnosti vyrobený přímo ve Vídni
Nové vozy lze tedy využít na linkách s řidičem i plně automaticky a při jejich představení proto zástupci města i výrobce nešetřili chválou. Pro vídeňskou samosprávu je stříbrný X-Wagen jedním ze symbolů ekologicky přívětivé dopravy. Jak uvedla městská radní pro životní prostředí Ulli Sima, ve Vídni produkovaný vůz se z 90 procent skládá z recyklovatelných materiálů a již samotný provoz bude výrazně energeticky efektivnější než u stávajících souprav. Zaručují to využité materiály, ale také zvýšená kapacita – průchozí X-Wagen totiž přepraví najednou až 928 pasažérů, tedy o 46 více než V-Wagen z počátku tisíciletí. Na více míst se mohou těšit i vozíčkáři nebo kočárky a cestující se dočkají i dynamického zobrazování informací včetně přípojů.
Souběžně s výrobou nových souprav probíhají i stavební práce na nové lince U5 i novém úseku U2. Automatizovaná linka U5 totiž využije část trasy U2, která bude převedena do nového směru. Proměny se následně dočká i úsek, který změní barvu z fialové U2 na tyrkysovou U5.
X-Wagen
Vyrábí Siemens Mobility pro Wiener Linien, od podzimu 2017
34 objednaných souprav, opce na dalších 11
Údržba a opravy v režii Siemens Mobility
Dokončení předsériového vozu: červen 2020
Schválení k provozu: předpokládáno 2022
Dokončení dodávek: 2030
Parametry: délka 111 m, šířka 2,85 m, šest vozů
Kapacita: 928 (doposud nejkapacitnější vůz vídeňského metra 882)
Místa pro vozíčkáře: 6, z toho 2 uprostřed soupravy
TZ město Vídeň