„Jízdné“ se v Praze zdražuje každoročně

Radní hlavního města Prahy chtějí zdražit předplatitelské kupóny na MHD. Argumentují poklesem příjmů města. Zastánci zdražení kupónů rádi připomínají, že cena za MHD se několik let nezvedala a naopak se snižovala. Ale to není pravda.

Úvodem je potřeba si uvědomit, že městská doprava (a to nejen v Praze) je financována nejen z jízdenek a předplatních kupónů, ale také z daní. Z daní, které platí obyvatelé stejně jako zmíněné jízdenky či kupóny. A právě tzv. dotace na provoz MHD z daní jsou rok od roku větší.

Tím se dostáváme k faktu, že Pražané platí každoročně víc za provoz městské dopravy a to bez ohledu na cenu předplatného a jízdenek. Každý rok rostou náklady dopravního podniku v řádu miliard. A řekněme si, že miliard, které se „nasypou“ do dopravního podniku nebude nikdy dost. Může se do dopravního podniku „nasypat“ o dvě, ale taky čtyři miliardy víc, ale cestující zásadní změnu nepozná.

A jak to bylo před krizí? Byla snaha zlepšit úroveň pražské MHD? Místo nákupu nových tramvají podnik donekonečna modernizuje tramvaje T3 z šedesátých let minulého století. Před lety slíbená doinstalace klimatizací do první várky tramvají Škoda 15T se také nezrealizovala. Nové tramvajové tratě? Jen na papíře. A metro? Nové metro D, které za peníze Pražanů se staví především pro Středočechy? Není to velký luxus?

Nyní, když nejsou peníze, také přichází město zpožděně s nápadem přemalovat všechny vozy pražské MHD do nového vizuálního schématu. Pokud se tedy zvedne cena předplatného MHD, peníze nepůjdou úplně na rozšíření nabídku spojů, ale na nákup barev a štětců.

Často se mluví o optimalizaci MHD. V překladu, že se musí zrušit a omezit vybrané linky. Ale proč se nezačne nejprve optimalizoval největší městská firma – Dopravní podnik hl. m. Prahy? Když se zeptáte kteréhokoliv pracovníka DPP na jakékoliv pozici, dokáže Vám „z fleku“ říct, na čem všem by se dalo ušetřit a které pracovní pozice jsou nadbytečné. A to Vám řekne jen úsek, ve které on pracuje.

Jenže o optimalizaci a šetření není zájem. Jednodušší je nasypat do podniku jen tak další miliardy, které se vytáhnou z peněženek Pražanů pod záminkou, že se „dlouho nezdražovalo“.

Ano, mohla by se zdražit cena jízdenek a předplatného, ale pouze za předpokladu většího komfortu a nabídky spojů pro cestující.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou