„Výbuškou“ na mnoha místech se stal včera zveřejněný článek popisující tři návrhy na omezení městské dopravy v Praze. Zároveň se ukázalo, že jednotný názor na omezení MHD nepanuje ani v magistrátní koalici.
Praha sobě
„Praha sobě, a tedy ani pan náměstek rozhodně nechce omezovat provoz MHD v Praze. Vedlo by to k nárůstu automobilové dopravy a dalším problémům, které uvádíte – to není naším cílem. Naopak naší prioritou je udržení stávající kvality MHD a další rozvoj její infrastruktury,“ sdělila pro dopravní magazín MHD86.cz tisková mluvčí Praha sobě Cecílie Antůšková a zároveň dodala: „Uvedené varianty jednak nepřipravilo HMP spolu s DPP a Ropidem a jednak tyto návrhy již nejsou „na stole“. Varianty z května letošního roku dodala expertní skupina a nechali jsme je zpracovat, aby bylo jasně vidět, co by znamenal nedostatek peněz pro provoz MHD.“
Na dodateční dotaz, o jakou expertní skupinu se mělo jednat mluvčí Praha sobě neodpověděla. Na žádost o poskytnutí celého materiálu, který expertní skupina vypracovala odpověděla záporně: „Výsledný materiál byl vypracován pro interní potřeby, bohužel tedy není možné jej poskytnout.“ Přitom lze předpokládat, tvorba materiálu nebyla zadarmo a de facto se na jeho tvorbě pravděpodobně finančně podíleli Pražané (pokud jej neplatilo přímo sdružení Praha sobě).
Přesto, pro Prahu sobě kladné body za uvedenou podporu neomezeného provozu městské dopravy a rychlou reakci.
Piráti
Od Pirátů se ozval na Facebooku v diskuzi pod článkem Jiří Hoskovec (Piráti), zastupitel Prahy 6 a vedoucí poradců pražského primátora: „Rozsáhlé omezování provozu rozhodně Piráti ani Praha sobě neprosazují, podporu omezení MHD vyjádřil pouze krajský výbor TOP 09.“ Na reakci primátora Prahy Zdeňka Hřiba (Piráti) redakce čeká.
TOP 09
K omezení MHD se na stranickém webu přihlásila TOP 09. Krajský výbor přijal 10. srpna 2020 několik usnesení, která se týkají dopravy.
První zní: „V situaci letošní bezprecedentní zdravotní krize, jejíž dopady na ekonomiku Prahy dále zhoršuje neschopnost současné české vlády, je ohledně dopravy v první řadě nutné hledat úspory na straně ROPIDu.“ V překladu. Kde jinde může ROPID hledat úspory, než v omezení provozu MHD. I kdyby ROPID personálně zeštíhlil o pár míst, neřeší to finanční propad příjmů z jízdného. Ale „zaobalili“ to hezky a dokázali se vyhnout slovu „optimalizace“.
Druhé usnesení jen podtrhuje překlad toho prvního: „KV TOP 09 Praha nesouhlasí se zvyšováním stávající výše jízdného v pražské MHD.“ Lze chápat, že druhé usnesení má zaujmout jejich voliče a ukázat TOP 09 jako stranu, která nechce zdražovat Pražanům jízdné, ale líbilo by se jejich voličům, že MHD bude jezdit v dlouhých intervalech a některé linky budou zrušeny?
Všichni vědí, že bez zdražení jízdného nelze udržet plný provoz MHD, na který jsme zvyklý z let 2018-2019. Naopak je potřeba se nebát Pražanům říct: „Jízdné musíme zdražit, abychom mohli zachovat plný a kvalitní provoz MHD. Zároveň chceme zvýšit úroveň cestování v MHD nákupem nových vozidel a stávající vybavit například klimatizací.„