Běžné tramvaje jezdí nově v Ostravě s cestujícími rychlostí 80 km/h

Stadler na Opavské ulici za zastávkou Zahrádky

Od 1. 9. se na Svinovské mosty, klíčovou spojnici do Poruby, opět vrátí tramvaje. Dopravní podnik Ostrava (DPO) totiž dokončil jednu z největších investičních akcí letošního roku – kompletní rekonstrukci trati za 130 milionů korun. Vůbec poprvé v České republice se tak cestující v tramvajích mohou svést v některých úsecích až osmdesátikilometrovou rychlostí!

Sanace spodku trati pro lepší stabilitu a delší trvanlivost, úprava trolejového vedení a pražce s pružným upevněním kolejnic pro tišší a hlavně rychlejší jízdu jsou hlavní důvody velké prázdninové výluky na Svinovských mostech, kam se konečně vracejí zpět všechny standardní tramvajové linky. „Být nejmodernějším dopravním podnikem v zemi neznamená mít jen ta nejmodernější vozidla a způsoby odbavení. Musíte rovněž investovat a zkvalitňovat dopravní cestu. Kvůli bezpečnosti, snížení hluku i zvyšování rychlosti. Obecně je rok 2020, co se investic do dopravní cesty týče, pro DPO rekordní. Celkově letos modernizujeme a opravujeme za téměř 400 milionů korun,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel DPO Daniel Morys.

Ke stejnému datu, tedy k 1. 9., skončila i generální oprava drážních objektů na tramvajové smyčce Hlučínská. Za 44 milionů korun DPO vyměnil kompletně koleje, vybudoval nová nástupiště a veškeré zázemí pro řidiče. Samozřejmě nechybí ani nové osvětlení a bezpečnostní kamery. Poblíž zároveň vzniká P+R parkoviště.

Tramvajová smyčka Hlučínská

Rekonstrukce trati Nová ves – Třebovice

Zvyšování rychlosti:

Na tramvajových tratích, vedených po pozemní komunikaci, je nejvyšší rychlost 50 km/h, na tratích na samostatném tělese 60 km/h s tím, že návěstím lze místně rychlost ještě zvýšit až na 80 km/h. Dosud byla na vybraných úsecích povolena rychlost až na 65 km/h, od 1. 9. 2020 tedy až 80 km/h. Dále je omezena rychlost jízdy přes výhybky a křižovatky na 10 až 20 km/h, kde opatření na zvýšení rychlosti také připravujeme (např. J. Kotase již dnes 30-40 km/h a přibydou ještě některé další vhodné).

Vhodné úseky pro zvýšení rychlosti na 70 až 80 km/h byly vybrány s ohledem na dostatečnou délku mezizastávkových úseků, dopravní situaci i okolní zástavbu. Realizace stavebních úprav bude probíhat postupně do 2022, přičemž až 85 % nákladů by mohlo být kryto z Operačního programu Doprava. Náklady budou ještě upřesňovány podle výsledků VZ.

TZ DPO