Když bylo koncem srpna jasné, že od září pojede městská doprava v Praze omezeně, někteří se báli používat slovní spojení „omezený provoz“, či „prázdninový provoz“. Místo toho se našel termín „plný červnový provoz“. Jenže ze srovnání provozu v září 2018 a v září 2020 bylo jasné, že provoz je zásadně omezený.
Jako ukolébavka se začalo říkat, že plný provoz nastane od října, ale už teď je jasné, že ani to nenastane. „Na základě trvalého poklesu cestujících v PID a rozhodnutí o uzavření vysokých škol došlo v pondělí 21. 9. k revizi původního plánu a rozhodnutí o ponechání stávajícího rozsahu provozu i po 5. říjnu, a to do odvolání. Doporučení předložili ROPID a DPP, výslednou podobu provozu pak potvrdilo vedení hl. m. Prahy,“ sdělil pro dopravní magazín MHD86.cz tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal.
Objektivně lze říct, že lidí v pražské MHD opět ubývá. Především během dopoledne jezdí spoje málo využívané. Proto by stálo za úvahu, zda místo omezené odpolední špičky omezit provoz dopoledne, kdy jsou lidé v práci a ve školách. Tím by bylo možné zanechat plný provoz v ranní a odpolední špičce, kdy je o přepravu největší poptávka a zároveň není vhodné, aby v těchto časech jezdily spoje MHD plnější, než-li přes dopoledne. Promořena je Praha už dostatečně.
„Při porovnání přepravených osob v metru ubývá od začátku září každý den oproti stejnému dni o týden dříve 20-30 000 cestujících. V pondělí 21. 9. už bylo v metru přepraveno jen 729 000 cestujících (ve stejný den před rokem to bylo 1 116 000 lidí), tedy oproti loňsku využívá metro nyní o 35 % cestujících méně a trend směřuje k využití o cca 40 % menšímu než loni,“ říká Filip Drápal.
Změny od října
Ke změně má v říjnu dojít pouze u pár linek. S novou zastávkou Olgy Havlové se nepatrně změní jízdní řády linek 133, 267, 907 a 908. Zkrácení intervalů se dočkají cestující na lince 140, aby jezdila v prokladu s linkou 136 na Tupolevově ulici. ROPID slibuje, že zkrácený interval na lince 140 bude platit i po skončení výluky na Prosecké ulici.
Trvalé omezení MHD od 21. hodiny
Zatímco přes den jsou omezení pojímána jako dočasná, večerní a noční provoz se rozhodl ROPID omezit trvale. Tento krok působí jako zbytečný a může mít vliv na další odliv cestujících z městské dopravy. Zvláště omezený provoz po 21. hodině na interval 20/40 minut je fackou pro Pražany. Při těchto intervalech se vůbec nevyplácí používat městskou dopravu. Zvlášť s ohledem na prázdné silnice, čímž se automobilová doprava stává 3krát až 4krát rychlejší. S ohledem na nízkou cenou různých taxislužeb typu Bolt, Uber, či carsharing lze očekávat další odliv cestujících z MHD. To bude další výzvou pro omezovače městské dopravy a brzy se můžeme dočkat večerních intervalů třeba 30 a 60 minut.
„Pokud v průběhu příštího roku dojde k návratu cestujících i v noci, počítáme s návratem k posílenému provozu,“ dodává Filip Drápal. Jenže pokud by ta vyhlídka byla reálná, proč by se nyní omezoval provoz trvale? Mohlo zůstat u dočasného opatření jako v případě intervalů přes den.