Kdy v Praze vyjede tramvajová linka 19?

Když byla v roce 2012 zrušena v Praze tramvajová linka 19 v rámci velkých linkových změn, lidé nejásali. Linka totiž dlouhodobě fungovala jako tangenciální linka ve východní části Prahy a spojovala v minulosti Hloubětín, Vysočany, Libeň, Žižkov, Strašnice a Vršovice.

Ač se po linkách urychlující cestování po Praze bez nutnosti zajíždět do centra často volá, nejsou volání vyslyšena. Kromě zmíněné tramvajové linky 19 se to týká i poptávky po expresních tunelbusech, které by využívaly Městský okruh a konkurovaly automobilové dopravě.

S tiskovou konferencí k nové tramvajové trati Pražského povstání – Pankrác je tak Praha blíže znovuzavedení linky 19. Ale přílišný optimismus není na místě. Ač nová trať bude hotová brzy, na „tiskovce“ nebyla shoda mezi městem a městskou částí, kdy má být na trati zaveden pravidelný provoz. Na tiskovce zaznělo, že trať bude v první fázi fungovat jako parkoviště pro automobily. Tedy obdobně, jako fungují tramvajové koleje u Národního muzea.

Ale není to škoda? Stavět tramvajovou trať proto, aby se na ní parkovalo? Zatímco Adam Scheinherr (MHMP) a Jan Šurovský (DPP) na tiskové konferenci naznačovali, že by rádi pravidelný provoz od příštího roku, Zdeněk Kovářík (Praha 4) mluvil o využití trati až při uzavření stanice metra Pankrác při stavbě metra D.

Dalším zklamáním z tiskovky bylo oznámení, že s tramvajovou tratí Pankrác – Budějovická už se nepočítá a nikdo z trojice vystupujících to rozporoval. Podivné proto byly následující výroky Adama Scheinherr na Facebooku (pražského radního pro dopravu), kde říkal, že tramvajová trať na Budějovickou je schválená a počítá s ní Strategie rozvoje tramvajových tratí. Bude tramvaj na Budějovickou a nebo ne? Z jakých prohlášeních vycházet? Těžko říct, ale Pražané už jsou celkem zvyklí, že shoda nad rozvojem Prahy nepanuje a často se rozhodnutí představitelů města mění.

S novou tramvajovou linkou 19 počítá dokument Rozvoj linek PID 2019-2029 v budoucí trase BUDĚJOVICKÁ (C) – Pankrác (C) – Pražského povstání (C) – Náměstí Bratří Synků – Strašnická (A) – Želivského (A) – Palmovka (B) – Nádraží Vysočany (B) – LEHOVEC. S touto změnou je plánována mimo jiné změna současné autobusové linky 193, která by z Pankráce místo k vršovickému nádraží jezdila k Podolské vodárně.

Rozvoj linek PID 2019-2029
Strategický plán rozvoje tramvajové sítě

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou