DPP přiznal, že omezil provoz metra bez informování cestujících

Jak už jste se dočetli v dopravním magazín MHD86.cz, ve čtvrtek 29. 10. 2020 byl potají omezen provoz metra od 20 hodin. O této změně platící cestující neinformoval Dopravní podnik hl. m. Prahy, ani ROPID. Všichni pravděpodobně doufali, že se na omezení nepřijde.

Jenže večer lidé cestují načas. Plánují si cestu podle jízdní řádů a s navazujícími přestupy. Takže když se rozhodne město a dopravní podnik náhle prodloužit interval a zneplatnit jízdní řády, přijde se na to. Je to naprosto amatérské a chaotické jednání.

Když byl v pátek ráno dotázán tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal, zda ví o omezeném provozu metra, nevěděl o tom. To zároveň vysvětlilo, proč o omezení neinformoval ROPID na webu. Stejně tak o omezení nevěděl v pátek ráno tiskový mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík. Oba dva museli dát věc prověřit.

Ze zákulisí jdou informace, jak lidem v ROPIDu i v dopravním podniku zamotala hlavu skutečnost, že se na omezení přišlo. Několik hodin, fakticky celý den, vymýšleli, jak toto omezení vysvětlit veřejnosti. Když jsem se dotazoval Filipa Drápala kolem poledne, sdělil mi, že ještě čeká na oficiální postoj náměstka ROPIDu Martina Šubrta. Mezitím se na webu ROPIDu začaly objevovat první informace o tom, že se metro omezuje.

Zároveň se na internetu začaly objevovat stížnosti dalších lidí, že jim ve čtvrtek večer nejelo metro a nestihli přestupy tak, aby byly doma před zákazem vycházení.

Byla to tragikomedie. Jen kolik zpráv se během dne objevilo na webu ROPIDu, aby je nakonec zase smazali.

Zatímco ve čtvrtek večer se o žádném omezení od 29. 10. 2020 nepsalo ani na webu ROPIDu, ani na webu dopravního podniku (nezaměňovat s plánovaným omezením od 2. 11. 2020), v pátek v 11:35 ROPID oznámil, že od toho dne (30. 10.) se omezuje provoz metra od 20 hodin. Mělo to logiku, protože omezení, které započalo ve čtvrtek 29. 10., mělo trvat až do 2. 11.

Jenže jak přiznat, že už se o čtvrtečním omezení informovalo? Za hodinu se text na webu ROPIDu změnil, že omezení platí od 29. 10. Chtěli navodit dojem, že o omezení se informovalo, ale lidé to přehlédli. Naštěstí web ROPIDu hezky prozrazuje, kdy byl text změněn.

Za dalších 8 minut se informace na webu ROPIdu opět změnila. Tentokrát byla odebrána ikonka metra. Tedy už bylo jasně vidět, že jednají chaoticky a nevědí, jak omezení „správně“ přiznat.

ROPID tímto potvrdil, že provoz metra byl omezen už ve čtvrtek a jízdní řády jsou večer neplatné. Zároveň potvrdil, že omezení provozu bylo nařízené do odvolání, resp. do změn 2. 11.

Jenže oficiální odpověď na zaslané dotazy stále nepřicházela ani z ROPIDu, ani z dopravního podniku, a to přesto, že oznámení bylo na webu.

Po desítkách minut se to vysvětlilo, i poslední zveřejněná verze o omezení metra byla z webu ROPIDu smazaná. Bylo jasné, že se mění taktika. Metro pojede v pátek už zase podle normálních jízdních řádů a jen se vymyslí, jak „okecat“ čtvrteční omezení pro web MHD86.cz.

V podvečer přišla skoro ve stejnou dobu odpověď z ROPIDu i z dopravního podniku, s podobným obsahem.

„Včera od 20:00 byl provoz metra po dobu cca 1 hodiny řízen dispečersky. Intervaly byly plovoucí a pohybovaly se v rozpětí cca 7,5 až 10 minut v návaznosti na počet cestujících. Po dohodě s ROPIDem jsme zkoušeli dispečersky řídit vypravování souprav pro případ, že bychom byli kvůli vývoji epidemie covid-19 nuceni urychleně přizpůsobit dopravu bez vypracovávání nových grafikonů, které v rámci PID se všemi návaznostmi trvá připravit cca deset dnů,“ sdělil mluvčí DPP Daniel Šabík.

Rozeberme si to. Řídit provoz metra neplánovaně z minuty na minutu dispečersky je prakticky skoro nemožné. Na tratích je daný počet souprav a ty není v zásadě kam odstavit. Zvláště večer musí nejprve soupravy zatáhnout do depa, které je jedno na každé lince. V praxi tak můžou zatáhnout nějaké soupravy do depa dřív, ale než do depa dojedou přes celou linku, trvá to. Zároveň řídit provoz metra dispečersky v intervalu 7,5-10 minut je nesmysl. Jediné, čeho dispečeři dosáhli bylo zničení přestupních vazeb mezi dalšími spoji MHD. Dispečerské řízení má smysl v době zvýšené poptávky, třeba po skončení velkého hudebního koncertu v Sazka aréně a nebo v Letňanech.

Bylo by vhodnější, kdyby lidé v DPP pracovali nikoliv chaoticky, ale efektivně. Omezit provoz metra se zákazem nočního vycházení je v pořádku. Ale je šílené, že ROPIDu a dopravnímu podniku trvá týden upravit jízdní řády, a reagovat na situaci. Logicky potom dojde někomu na „městě“ trpělivost čekat, až si dopravní podnik a ROPID vytvoří za týden nové jízdní řády a vydá příkaz omezit provoz metra okamžitě.

„Uvědomujeme si, že v současné náročné době to není vhodné, proto metro bude dále jezdit podle v současnosti platných grafikonů a až od pondělního večera s dřívějším ukončením denního provozu, jak bylo uvedeno v oficiální TZ v úterý 27. 10. Omlouváme se, že toto opatření nebylo cestujícím s předstihem komunikováno,“ zakončuje obhajobu Šabík.

A tady se ukazuje, že ani generální ředitel DPP Petr Witowski nemá řízení podniku pevně v rukou. Je proto úsměvné, když ROPIDu v médiích radí, co mají dělat lépe, a hraje si na jejich ředitele, ale nejprve by se měl zaměřit na fungovaní firmy, kterou řídí. Jak je možné, že v dopravním podniku nejsou nastavené postupy tak, že když se omezí provoz (z jakéhokoliv důvodu), nejsou o tom automaticky informování cestující minimálně na internetu. Tohle je selhání podniku a obrázek o tom, jak funguje, resp. nefunguje.

Filip Drápal z ROPIDu odpověděl podobně a navíc uvedl: „Zkouška měla pokračovat ještě dnes (v pátek), nicméně po vyhodnocení bylo rozhodnuto, že již dnes (pátek) večer pojede metro plně dle platných JŘ. I naším pochybením bylo, že jsme informaci o včerejší (čtvrteční) úpravě v provozu metra během večerního hodinového intervalu neposkytli odpoledne cestujícím. Budeme se snažit takové chyby příště vyvarovat.“

A jak to bylo opravdu? Podle několika zdrojů dostal dopravní podnik ve čtvrtek pokyn z města omezit provoz metra, aby se ušetřila nějaká ta tisícikoruna. Dopravní podnik je vlastněn městem a tak musí poslouchat. Protože nebylo moc času na přípravu, padlo rozhodnutí drobně seškrtat večerní provoz. Zkrátka, poslat nějaké soupravy dříve do depa a ostatní soupravy to tak nějak vyjezdí.

Zajímavý na tom je fakt, že pokyn mělo dát město přímo dopravnímu podniku a fakticky obešlo organizátora MHD, společnost ROPID. Když to vezmeme do důsledku, DPP mohl odjezdit méně výkonů, ale zároveň si fakturovat plný provoz.

To se pořád Adam Scheinherr, radní pražskou dopravu (Praha Sobě) nezorientoval ve fungování městské dopravy? Nepochopil, jakou roli má dopravní podnik a jakou ROPIDu? Měl by si pustit 77. Dopravní podcast, kde ten rozdíl vysvětlujeme.

Ve zkratce: ROPID organizuje provoz MHD, objednává výkony a vládne mu Petr Tomčík. Zatímco DPP je pouze jedním z téměř dvacítky dopravců, kteří zajišťují provoz dle objednávky ROPIDu. Mají vozovny, garáže, depa a v nich tramvaje, autobusy, metro a vrchním „garážmistrem“ je Petr Witowski.

A závěrem, stále čekám na odpověď z dopravního podniku na tyto otázky:

  • Kdo dal DPP pokyn omezit provoz metra.
  • Kdy tento pokyn DPP obdržel.
  • Jak celý pokyn zněl, protože podle několika zdrojů mělo omezení trvat až do 2.11.

Budou se bát? Nebo ukáží prstem na osobu, která pokyn chaoticky vydala?

Připomeňme, že Praze vládne Zdeněk Hřib (Piráti), Adam Scheinherr (Praha Sobě), Petr Hlubuček (STAN) a další.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.