V Liberci zmodernizují tramvaje GT6M ze Zwickau

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) pomůže při modernizaci nízkopodlažních tramvají typu GT6M pro německé Zwickau (česky též Cvikov). Své prostory poskytl pražské společnosti Cegelec, která modernizaci celkem 12 tramvají zastřešuje a která využije areálu liberecko-jabloneckého DP k dokončovacím pracím na vozidlech.

Tramvaje typové řady GTxN, GTxM, GTxS a GTxK (místo písmene x figurovaly číslice 4, 6 a 8, které uváděly počet náprav, koncové písmeno poté specifikovalo rozchod kolejí) byly první moderní 100% nízkopodlažní tramvaje na světě. Jejich vývoj zahájila vagónka MAN v Norimberku již v polovině 80. let a první prototyp dokončila v roce 1989 (představen byl ale až o rok později). Následně se tramvaje v různých úpravách dodaly do celkem 15 měst a vzniklo v součtu 473 vozů. Kromě Německa byla vozidla dodávána také do Japonska. Jedním z provozovatelů se stalo také saské město Zwickau, které si objednalo celkem 12 vozů, jež byly dodány v letech 1993 a 1994. Zwickau se tak stalo prvním z měst někdejšího východního Německa, které moderní nízkopodlažní tramvaje obdrželo.

S ohledem na dlouhá léta služby a zájem místního dopravního podniku provozovat vozidla dalších minimálně 16 let bylo rozhodnuto, že se tramvaje podrobí celkové modernizaci, která měla zahrnovat jak opravu mechanické části vozidla (tedy vozové skříně, kloubových spojení, podvozků atp.), tak elektrické části, kde bylo vzhledem k zastaralosti elektrické části a špatnou dostupnost náhradních dílů zvoleno použití zcela nové elektrické výzbroje. Vítězem výběrového řízení na opravu tramvají se stala pražská společnost Cegelec a. s., která je sama předním evropským výrobcem elektrických výzbrojí pro prostředky hromadné dopravy a která má s modernizací starších tramvají bohaté zkušenosti. Zastřešovala například modernizace tramvají pro švédský Göteborg, nebo tramvají GT6N (příbuzných s tramvajemi ze Zwickau) pro Berlín. Na projektu se kromě Cegelecu podílí celá řada dalších českých výrobců, kteří dodávají pro modernizaci tramvají nejrůznější komponenty.

Modernizační program tramvají byl zahájen již v roce 2019, přičemž do Zwickau byly již 3 z 12 tramvají předány zpět do provozu. Vzhledem k zájmu urychlit proces modernizace však bylo zapotřebí nalézt dodatečně ještě prostory, kde by bylo možné realizovat vybrané dokončovací práce. Dohodu o poskytnutí takových prostorů se podařilo uzavřít s Dopravním podnikem měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Zde budou technici společnosti Cegelec dokončovat postupně modernizaci devíti dalších tramvají. Jednou z výhod liberecké vozovny je existence potřebného zázemí pro úzkorozchodné tramvaje (1 000 mm). Stejný rozchod kolejí totiž používají také ve Zwickau. „Jsme nesmírně rádi, že se nám podařilo domluvit spolupráci s DPMLJ a že zde budeme moci modernizace tramvají dokončovat. Představuje to pro nás významné urychlení celého procesu modernizačního programu. Rád bych proto zástupcům liberecko-jabloneckého DP veřejně poděkoval. Osobně mě to navíc těší dvojnásob, protože jsem původem z Jablonce nad Nisou, a tak mám velkou radost, že může naše firma rozvíjet spolupráci v mém rodném kraji,“ uvedl Miroslav Opa, výkonný ředitel společnosti Cegelec.

První vůz se vydal na cestu z Německa do Liberce ve středu 8. 12. 2020 ve večerních hodinách, přes den tramvaj odpočívala na odpočívadle v blízkosti českých hranic. Překročení státní hranice na přechodu Breitenau/Krásný les je plánováno na večer 9. 12. 2020 s tím, že náklad bude pokračovat po dálnici D8 směrem na Prahu, načež se silniční trajler s tramvají stočí na dálnici D10 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Příjezd do liberecké tramvajové vozovny je očekáván v brzkých ranních hodinách (přibližně 2:00 až 3:00) ve čtvrtek 10. 12. 2020. Následující den ráno by měla proběhnout vykládka. Předpokládá se, že každá z tramvají bude v Liberci trávit zhruba měsíc. Přepravu pro Cegelec zajišťuje společnost Universal Transport, která se specializuje na dopravu nadrozměrných nákladů. „Věříme, že se nám podaří během realizace prací v Liberci domluvit, aby si mohli fanoušci dopravy netradiční tramvaje po dokončení prací na liberecké půdě vyfotit. Liberec je mezinárodně známý pro svou širokou základnu fanoušků veřejné dopravy, z nichž nemalá část vyvíjí obdivuhodnou práci na poli péče o historická vozidla v rámci místního Boveraclubu. Také v naší společnosti vnímáme práci na projektech veřejné dopravy jako poslání a podobným aktivitám fandíme, takže bychom chtěli dát i do budoucna fanouškům v rámci přeprav vozidel vždy echo předem,“ řekl Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu Cegelecu.

Tramvaje budou v Liberci také tzv. oživovány, vždy ale pouze na půdě areálu vozovny. Se zkušebním provozem v ulicích či na meziměstské trati do Jablonce se ale nepočítá.

TZ Cegelec


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou