Dopravní kolo štěstí vylosovalo čísla na víkend a pondělí. Vyhrála vaše linka?

Už tradiční „kolo štěstí“ vylosovalo čísla linek, které se posílí o víkendu a od pondělí. Výsledky „losovačky“ zveřejnil Dopravní podnik hl. m. Prahy na svém Facebooku. Na způsob výběru linek poukazuje článek „Rozhoduje o pražské MHD kolo štěstí? Existuje jiné vysvětlení?“.

V noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli budou posíleny noční linky 92, 96 a 97 provozem dvouvozových souprav a jejich ekvivalentů. Posílení se dočká i linka 99, ale jen částečně. Dopravní podnik uvádí: „Na všechny spoje linek 92, 96 a 97 budeme po celou noc vypravovat tramvaje po dvojicích, na linku 99 vybraná dvě pořadí podle aktuální situace.“ Co to v překladu znamená? Buď nemá DPP dostatek provozní vozů pro noční dopravu a proto neumí vypravit soupravy na všechna pořadí linky 99 a nebo je tady opět pokyn k šetření. Další nesystémový krok.

Je naprostý nesmysl, že DPP bude během noci řešit, na jaké dvě pořadí linky 99 vypraví dvojice. Taková věc se musí předem naplánovat a nelze jí operativně měnit během noci. Připravené tramvaje vyjedou na linky a určená pořadí a dále je téměř nemožné vozy mezi jednotlivými pořadími měnit operativně podle počtu cestujících.

Od pondělí 14. prosince 2020 se počítá s posílením i vybraných denních linek. Výherci jsou cestující na linkách 2, 4 a 8. Ti se dočkají kapacitnější dopravy, ostatní mají smůlu.

Linka 2 bude nově jezdit ve dvojicích, linka 4 bude jezdit celý den a na lince 8 vznikne paskvil vložených spojů Letná – Bílá Labuť. Krátké spoje zajisté potěší všechny cestující, kteří nedojedou ani k metru na Hradčanskou, ani k metru na Florenc.

Podivná je volba linek. Asi opravdu „kolo štěstí“. Jak jinak si vysvětlit, že nejproblémovější, resp. cestujícími nejvytíženější linky typu 9 a 22 zůstanou bez posílení.

Celkově se na chaotickém způsobu dopravy projevuje nepřipravenost a neochota vedení Prahy posilovat městskou dopravu před Vánocemi. Zaskočený radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) je překvapen, že lidé cestující do školy a do práce. Zároveň, že po práci vyráží na setkání s přáteli a na vánoční nákupy. Přitom na tuhle znalost lidského chování není potřeba ani dopravní vzdělání.

S ukončením zákazu vycházení měla Praha okamžitě začít připravovat a realizovat plný provoz MHD do půlnoci. Představitelé města se mohli vyhnout kritice a lidí nemuseli být ohrožení Covidem v přeplněných spojích.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou