Na jednom z nejdůležitějších pražských brownfieldů začala již tento podzim první fáze výstavby projektu Smíchov City. Celou lokalitu ale čekají i další stavební záměry jako je rekonstrukce smíchovského nádraží, vznik záchytného parkoviště P+R či výstavba základní školy. Pro lepší sladění všech dalších kroků a rychlejší domluvu zakládají klíčoví vlastníci spolek, do kterého vstoupí hlavní město i městská část Praha 5. Díky tomu bude plánování v dlouhodobém horizontu snadnější.
Na celém území smíchovského brownfieldu dochází k mnoha interakcím mezi vlastníky, správci sítí, investory i provozovateli. Aby se lokalita rozvíjela, je nutné efektivně koordinovat jednotlivé projekty a dostatečně komunikovat, aby nedocházelo ke zbytečným prodlevám během jejich přípravy. Za tímto účelem vznikne nový spolek.
- Vídeň bude hostit první mistrovství světa tramvajáků
- DPP hledá zhotovitele elektrifikace autobusových linek č. 131 a 176
- Noví jezevčíci v metru mají další novou podobu
- Nová tramvajová trať v Tallinnu propojuje centrum s přístavem
- DPP obdržel dvě žádosti o účast v soutěži na metro C a D
„Cílem spolku je vybudování nové moderní pražské čtvrti, s jejíž výstavbou je spojena koordinace všech projektů od různých investorů. K tomu je třeba definovat hlavní úkoly jako je identifikace hlavních problémů v území či nastavení efektivní spolupráce mezi Prahou, městskou částí i klíčovými vlastníky,“ popisuje důvod vzniku spolku Petr Hlaváček, I. náměstek primátora.
Spolek bude založen společnostmi Sekyra Group a Českou spořitelnou NHQ, které vlastní největší část tohoto území. Vstupem hlavního města a městské části Prahy 5 do spolku bude posílena role Prahy z pohledu rozvoje, dopravy i dalších veřejných zájmů v této lokalitě, jako je například výstavba základní školy.
„Vítám snahu o koordinaci všech naplánovaných záměrů v této oblasti, která bude v příštích letech pravděpodobně nejdynamičtěji se rozvíjející lokalitou Prahy. Novou městskou čtvrť zde doplní významné dopravní stavby – moderní terminál Smíchov, který umožní provázání železnice, metra, tramvají a autobusů a nabídne i dostatečné kapacity pro auta v režimu záchytného parkování, rekonstruované tramvajové tratě a v širším pohledu také nový Dvorecký most. Nový spolek bude sloužit pro efektivní komunikaci mezi všemi aktéry z veřejného i soukromého sektoru,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.
Důležité je, že na rozvoji Smíchova panuje mezi všemi aktéry shoda. V území Smíchovského nádraží již proběhl proces změny územního plánu. Podkladová studie je taktéž schválena jak hlavním městem, městskou částí Praha 5 i vlastníky pozemků.
„Rozvoj brownfieldů je pro město klíčový. Koordinace veškerých projektů pomůže rychlejší a kvalitnější výstavbě nejenom bytových domů, ale například i Terminálu Smíchov, který bude pro Prahu důležitým dopravním uzlem. Z přípravy Smíchova se tak můžeme inspirovat i při rozvoji dalších lokalit jako jsou Bubny či Nákladové nádraží Žižkov,“ dodává Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
TZ IPR Praha