Epidemie v roce 2020 postihla všechna odvětví, včetně veřejné dopravy. Nižší počty cestujících znamenaly poklesy tržeb u všech dopravců. Přesto lék na řešení krize mají největší zaměstnavatelé a dopravci v Česku odlišný. Zatímco České dráhy avizují snižováním mezd a propouštěním nepotřebných zaměstnanců, Dopravní podnik hl. m. Prahy se pyšní zvyšováním platů a to i přesto, kdy vedení Prahy opakovaně hovoří o nedostatku peněz a omezuje provoz MHD.
Přitom omezovat městskou dopravu v Praze může jen člověk, který nerozumí pražské dopravě a nezáleží mu na životě ve městě. S omezením MHD totiž v ulicích přibývá aut, které vytváří větší kolony a tím začíná kolabovat i provoz už omezené MHD. Tím se roztáčí spirála smrti, která dokonale odrazuje další a další cestující od cestování MHD z důvodu dlouhých intervalů a nakonec i z důvodů kolon a zpoždění už omezených spojů.
V důsledku pandemie loni přišly České dráhy na tržbách o více než 4 miliardy korun (a ztráty pokračují i v roce 2021). Proto vedení drah hledá úspory i možném snížení smluvních mezd, které má cca 10% zaměstnanců na vedoucích místech. „Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to na vždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy. K úvaze o jejich snížení pro rok 2021 nás vede současná nelehká ekonomická situace,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
České dráhy zároveň očekávají, že letos dojde také ke snižování počtu zaměstnanců, a to rovněž primárně v administrativě. „Ohledně možného propouštění je naším úkolem nastavit nově procesy a identifikovat možné duplicity ke zvýšení efektivity. Tam se, předpokládáme, odkryje i případná nadbytečnost. Všechny varianty a návrhy řešení budeme diskutovat na zasedání Dozorčí rady ČD 21. ledna a následně bude potřeba dosáhnout shody se sociálními partnery,“ uzavírá Ivan Bednárik.
Oproti tomu pražský dopravní podnik přistupuje k finanční krizi ve veřejné dopravě zcela opačně. V tiskové zprávě se pyšní, že všem zaměstnancům zvýšil plat o 2,2 % a ponechal stávající benefity. A to i přes ztrátu 1, 4 miliardu Kč, kterou potvrzuje v prosinci 2020 Petr Witowski, generální ředitel DPP: „Letošní rok (rok 2020) je extrémně nestandardní a koronakrize dopadá i na nás. Kvůli ní budeme mít za letošek (rok 2020) propad v počtu přepravených cestujících i výpadek tržeb na úrovni zhruba 1,4 miliardy Kč.
Očekával bych, že v současné době se Dopravní podnik hl. m. Prahy vlastněný městem zachová jako řádný hospodář a vezme si příklad ze „státních“ Českých drah.
Nechci proto slyšel „brečet“ primátora Prahy Zdeňka Hřiba (Piráti), či náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě), jak Praze chybí peníze na provoz městské dopravy a jak je nutné zdražovat v průběhu roku jízdné. Ukazuje se, že dopravní podnik je bezedný, jako kelímek na Pespi colu v KFC. Do DPP můžete nalít x miliard a prostě tam „zahučí“. Proto zdražení jízdného při pohledu na stávající hospodaření nevyřeší v zásadě nic. Nejprve je potřeba zefektivnit fungování DPP, hledat úspory, provést skutečný personální audit a transparentně odkrýt všechny náklady. Porovnat, za jaké ceny jezdí dopravní podnik a soukromí dopravci v Praze a hledat důvody, proč je DPP o tolik dražší například v autobusové dopravě než soukromí dopravci, jak přes časem spočítali reportéři Metrobusu.