Praze chybí peníze na provoz MHD, přesto DPP utrácí miliony za sponzoring počasí a spoty v médiích

Když v prosinci 2020 vypustil Dopravní podnik hl. m. Prahy do světa internetu propagační video „Městem bezpečně, městem spolu…“, vzbudilo řadu úsměvných ohlasů. Třeba záběry na cestující, jak pracuje při cestě do práce v tramvaji na notebooku. Úplně „typický“ obraz pražské MHD, že? Zajímavější však bylo zjistit, kolik korun propagační video stálo a kde jej dopravní podnik vysílal. Samozřejmě získat odpověď z dopravního podniku byl problém.

10. prosince obdržel Daniel Šabík, vedoucí komunikace v DPP a tiskové oddělení následující dotazy:

• Jaké byly náklady na výrobu videa Městem bezpečně, městem spolu: https://youtu.be/Z1jCPZv1RnA ?
• Jaké byly náklady na výrobu audio reklamy Městem bezpečně, městem spolu?
• V jakých médiích tato reklamní kampaň probíhá (názvy TV stanic, rozhlasových stanic, tištěných médií, reklamních ploch, internetových serverů, atd.) ?
• Jaké jsou finanční náklady na tuto reklamní kampaň – rozděleno podle jednotlivých typů médií (TV, radia, tisk, internet, reklamní plochy, atd.)?

I přes několik urgencí odpověď nepřišla. To se bohužel stává čím dál častěji, pokud se dotaz týká „nepříjemných“ dotazů. Nakonec musel být dopravní podnik požádán o informace na základě zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, jelikož z tiskového oddělení odpověď nepřišla.

Cestou přes právní oddělení DPP se podařilo získat odpovědi na zaslané otázky. Minutové video stálo dopravní podnik 302 500 Kč bez DPH. K tomu byla pořízena i audio nahrávka pro rozhlasové spoty v ceně 38 000 Kč bez DPH.

Začátkem října 2020 podepsali generální ředitel a předseda představenstva DPP Petr Witowski a místopředseda představenstva DPP Ladislav Urbánek smlouvu se společností XANTIPA AGENCY s.r.o. (jednatelem firmy je Miloslav Bartoň z Trutnova). Smlouva s názvem „Výběr reklamního prostoru pro prezentaci témat s přímou souvislostí s dopravou“ byla na částku 6 663 827 Kč bez DPH. Podívejte se, kam mířili statisíce až miliony z dopravního podniku.

Porcování milionů z DPP pro vybraná média

  • TV Prima = 1,6 mil. Kč bez DPH (půlminutové reklamní spoty)
  • TV Praha = 2 mil. Kč bez DPH (reklamní spoty a reportáže, sponzorování počasí a časomíry)
  • Evropa 2 + Frekvence 1 = 1,5 mil. Kč bez DPH (půlminutové reklamní spoty)
  • CLV (světelné reklamní tabule) u obchodů Tesco a Kaufland = 1,6 mil. Kč bez DPH
  • web krajskelisty.cz = 312 tis. Kč bez DPH (bannery a PR články)
  • weby prazskenovinky.cz a stredoceskenovinky.cz = 40 tis. Kč bez DPH ( PR články)

Celkem zajímavá výběr médií, že? Jako kdyby Prima a Evropa 2 s Frekvencí 1 dělaly křoví málo známým až neznámým médiím.

Opravdu si generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy myslí, že naláká cestující do MHD pomocí sponzoringu počasí a časomíry na TV Praha? Ale popravdě i spoty v TV Prima?

Zároveň kampaň byla načasovaná i na prosincové dny, kdy lidé se mačkali v pražské MHD, protože město její provoz omezovalo, ač vládní opatření pohyb lidí rozvolňovala. Nebylo by efektivnějším PR v souvislosti s vládním opatřením obnovit v prosinci večerní provoz denní MHD?

A ještě jedna otázka. Proč si reklamní kampaň v médiích platí dopravní podnik, který je pouhým dopravcem? Pokud by měla probíhat kampaň pro cestování pražskou MHD, má vzejít z ROPIDu, který organizuje a plánuje provoz MHD v Praze a Středočeském kraji a výkony objednává u mnoha dopravců. Takhle se zdá, že DPP má dostatek milionů navíc a neví, za co je utratit před koncem roku.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou