Nová Desira a Mirea si objednala bavorská Deutsche Bahn

Společnost DB Regio Bayern si u společnosti Siemens Mobility objednala 31 regionálních jednotek, které budou provozovány na tratích mezi městy Mnichov, Pasov a Řezno. Jde o vozidla dvou typů, společnost Siemens Mobility dodá 25 semidvoupodlažních elektrických trakčních jednotek Desiro HC a šest nízkopodlažních elektrických trakčních jednotek Mireo. Do osobní dopravy mají být nová vozidla nasazena se změnou jízdního řádu v prosinci 2024.

Zkratka HC znamená High Capacity, tedy velkokapacitní vozidlo, určené pro příměstské železnice se silnou a stále rostoucí přepravní poptávkou. Pro docílení velké přepravní kapacity, a to zejména ve spodních snadno přístupných podlažích, což je též důležité pro urychlení nástupu a výstupu cestujících na zastávkách a tím i zvýšení cestovní rychlosti, je použita inovativní semidvoupodlažní koncepce. Ta spočívá v kombinaci čelních trakčních nízkopodlažních jednopodlažních vozů s elektrickou výzbrojí na střeše a vložených netrakčních dvoupodlažních vozů. Umístění technických zařízení na střeše trakčních vozů minimalizuje potřebu umisťovat tyto komponenty ve strojovnách uvnitř ve vozech. Díky tomu slouží prakticky celá půdorysná plocha vozů cestujícím. A to zejména v podobě přepravních oddílů se sedadly, bezbariérového oddílu pro přepravu osob na vozíku, nástupních prostor, volně průchozích mezivozových přechodů, toalet a četných víceúčelových prostor pro přepravu jízdních kol, dětských kočárků i dalších předmětů.

„Obzvláště nás těší, že se nám podařilo vyhrát celoevropské výběrové řízení zemského objednatele veřejné dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft. Moderní vozidla dodaná naším partnerem společností Siemens Mobility jsou důležitým příspěvkem k zajištění vysoce kvalitního provozu, který přiláká další cestující na železnici,“ uvedl Hansrüdiger Fritz, předseda regionálního vedení společnosti DB Regio Bayern.

„Naše regionální jednotky Desiro HC a Mireo znamenají lepší zážitek z jízdy a pohodlí pro cestující, maximální dostupnost a udržitelnost. Obě technologické platformy jsou velmi oblíbené a již na mnoha trasách výrazně zvýšily spokojenost cestujících. Jsme rádi, že jsme obdrželi objednávku na výrobu 25 jednotek Desiro HC a šesti jednotek Mireo pro síť Dunaj-Isar,“ řekl Albrecht Neumann, generální ředitel Kolejových vozidel společnosti Siemens Mobility.

Jednotky Desiro HC jsou určeny pro použití na lince RE 3 Mnichov Hbf – Landshut Hbf – Plattling – Passau Hbf. Do doby, než dojde k otevření 2. kmenové trati S-Bahn v Mnichově, budou také provozovány na lince RB 33 (Mnichov Hbf) – Freising – Moosburg – Landshut Hbf. Jednotky Mireo budou provozovány na lince RE 22 (letištní expres) Mnichov – terminál letiště – Landshut Hbf – Regensburg Hbf. Po zprovoznění 2. kmenové trati S-Bahn budou vozidla z linky RB 33 využívána ke zkrácení intervalu mezi vlaky v dopravní špičce mezi Mnichovem a Řeznem nebo Plattlingem.

Bavorská železniční společnost (BEG) požaduje nová vozidla a stanovuje kvalitativní standardy

Pro železniční síť Dunaj-Isar požaduje společnost BEG, která pro Svobodný stát Bavorsko plánuje, financuje a kontroluje regionální a příměstskou železniční dopravu, bezbariérová a klimatizovaná nová vozidla s vysokou přepravní kapacitou. Předepsala pro ně minimální specifikace, například v oblasti WLAN a informačního systému pro cestující. BEG zároveň podporuje financování nového vozového parku poskytnutím záruky investičního úvěru.

Společnost DB Regio zvolila čtyřvozové semidvoupodlažní jednotky Desiro HC od společnosti Siemens Mobility, které disponují 350 místy k sezení ve 2. třídě a 20 místy v 1. třídě. Pro dosažení větší flexibility a většího prostoru je možné spojit a společně provozovat až tři spřažené čtyřvozové jednotky Desiro HC.

Čtyřvozová jednopodlažní jednotka Mireo nabízí 250 míst k sezení ve 2. třídě a 14 míst v 1. třídě. Na nástupištích se standardní výškou 760 mm nad temenem kolejnic mohou uživatelé invalidních vozíků nastupovat a vystupovat bez asistence. U každého vchodu do vozu se nachází víceúčelový prostor a jednotky jsou bezbariérové, vhodné i pro cestující se sníženou pohyblivostí. Kromě toho je ve vozidle též k dispozici zvedací plošina (výtah), který pomáhá uživatelům invalidních vozíků při nastupování a vystupování v zastávkách s nízkými nástupišti. Informační systém pro cestující v reálném čase poskytuje aktuální časy příjezdu a odjezdu a nabízí možnosti dalších spojení na každé zastávce. Vozidla jsou vybavena speciálními rastrovanými okenními skly, vyvinutými společností Siemens Mobility, které významně zlepšují příjem mobilního signálu uvnitř vozů. Cestující se také mohou těšit na bezplatnou službu WLAN, s laskavým svolením Svobodného státu Bavorsko.

Předchozí objednávka od společnosti DB Regio Bayern pro společnost Siemens Mobility

Společnost Siemens Mobility již v polovině roku 2020 obdržela od DB Regio Bayern objednávku na dodávku 26 (18 čtyřvozových a 8 šestivozových) elektrických semidvoupodlažních trakčních jednotek Desiro HC v polovině roku 2020. Tato vozidla jsou plánována pro nasazení do provozu na železniční síti Franky-Jižní Durynsko. I zde BEG společně se státem Durynsko specifikovala nová bezbariérová a klimatizovaná vozidla s vysokou přepravní kapacitou.

Albrecht Neuman, generální ředitel Kolejových vozidel společnosti Siemens Mobility: „Stavíme Desiro HC – ultramoderní dvoupodlažní jednotku, která v roce 2020 získala německou cenu za mobilitu (the German Mobility Award) – pro síť Franky – Jižní Durynsko. Vlaky nabízejí lepší cestovní zážitek, klimatizaci, zásuvky na sedadlech a bezplatné WLAN. Šestivozové jednotky nabízí 634 míst k sezení, čtyřvozové jednotky mají 390 sedadel a mohou jezdit na vysoce žádaných úsecích trati spojené a nabízejí tak až 780 míst k sezení. Jednotky také disponují inteligentním a prediktivním systémem diagnostiky vlaků a pokročilým informační systém pro cestující. Velkorysý výhled a velká okna zajišťují příjemnou atmosféru.“

Zahájení osobní dopravy je plánováno na prosinec 2023. Elektrické jednotky jsou určeny pro použití na linkách RE 19 Norimberk – Bamberg – Coburg – Erfurt / Sonneberg, RE 20 Norimberk – Bamberg – Würzburg, RE 42 Norimberk – Bamberg – Lichtenfels – Saalfeld, RE 49 a Norimberk – Bamberg – Lichtenfels – Coburg a RB 25 Bamberg – Kronach.

Linka RE 19 Norimberk – Erfurt / Sonneberg bude jezdit na vysokorychlostní trati VDE 8, pro kterou jsou tyto šestivozové jednotky vybaveny jednotným evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS, nejnovější technologií řízení vlaků. Jednotky jsou navíc tlakotěsné, uzpůsobené pro rychlou jízdu v tunelech. Svojí nejvyšší provozní rychlostí 190 km/h patří tyto elektrické jednotky mezi nejrychlejší regionální vozidla v Německu.

TZ Siemens Mobility