SMS jízdenka, nebo jízdenka v aplikaci? Co je pohodlnější?

Méně cestování a více práce z domova. I to jsou změny, které sebou nese „doba covidová“. Potvrzují to data přepravených osob i nižší počty prodaných předplatných kupónů. Vyplatí se platit si roční tramvajenku? A jaký je rozdíl mezi sms jízdenkou a jízdenkou v aplikaci?

Asi poprvé v životě jsem si nekoupil na nový rok celoroční kupón na pražskou MHD. Důvod byl jednoduchý, nevyplatil se. Počet jízd veřejnou dopravou se u mě snížil natolik, že jedna jízda v měsíci vycházela po rozpočítání kupónu na dvoj až trojnásobek normální jízdenky. Do podobné situace se dostalo mnoho lidí, kteří v několika posledních měsících pracující více z domova.

Vyplatí se roční kupón?

Kdy se vyplatí roční kupón a jaké jsou možnosti jednotlivých jízdenek? Otázka, kterou si pokládá čím dál víc lidí. Roční kupón pro cestování městskou dopravou v Praze vyjde na 3650 Kč, což po rozpočítání vychází na 10 korun za den (70 korun/týden). Jednotlivá jízdenka vyjde na 24 korun pro jízdu do 30 minut a na 32 korun pro jízdu do 90 minut.

Zjednodušeně lze konstatovat, že roční „tramvajenka“ se Vám vyplatí, pokud každý týden pojedete dvakrát (a vícekrát) do práce a z práce městskou dopravou (celkem čtyři jízdenky). Pokud méně, vyplatí se Vám jízdenky. Tady je dobré zmínit, že roční kupón si můžete koupit kdykoliv později od libovolného data, naopak jakmile si koupíte roční kupón, není cesta zpátky.

Přitom zrovna v „době covidové“ by bylo zajímavé zavést myšlenku Adama Scheinherra (Praha Sobě), aby předplatné na MHD fungovalo stejně jako předplatné na Netflix, či Spotify. S tím rozdílem, že Pražan by si mohl zapínat a vypínat předplatné podle toho, jak se mu mění během roku cestování s ohledem na pandemii. Cestující by tak mohli reagovat podobně, jako reaguje vedení města, které v „době covidové“ různě omezuje a obnovuje spoje. Byla by to férová hra pro obě strany. Nikoliv jako teď, kdy Pražan si koupí roční předplatné, ale neví, jaký rozsah služby od města dostane a jak jej využije.

SMS jízdenka, nebo jízdenka v aplikace?

Pokud patříte mezi ty, kterým se vyplatí cestovat na jízdenky, máte tři možnosti. Koupit si papírové jízdenky v automatu (či v trafice), poslat si SMS jízdenku před jízdou a nebo koupit jízdenku v aplikaci PID Lítačka.

Papírové jízdenky mají sice své místo, ale my se zaměříme na formy elektronického jízdného. Poměrně známá forma jsou sms jízdenky. Na určené číslo pošlete speciální text a cca do dvou až tří minut Vám přijde zpět sms s kódem jízdenky a časovou platností. Je to jednoduché a poměrně oblíbené. Určitou nevýhodou je nutnost myslet na to, že si máte poslat sms 2-3 minuty před nástupem do vozidla a poté vyčkávat na příchod zpětné sms.

Zkušenosti s elektronickým jízdným probíráme v 93. Dopravním podcastu:

Daleko lepší variantou jsou elektronické jízdenky v aplikaci Lítačka. Můžete si koupit buď jízdenku „na teď“ a nebo si nakoupit třeba deset jízdenek a ty poté postupně použít. Osobně jsem vyzkoušel obojí a zvlášť varianta sady nakoupených jízdenek se osvědčila nejlépe. V klidu si doma koupíte třeba deset jízdenek za 24 korun a deset jízdenek za 32 korun a ty máte připraveny k použití, až někam pojedete. Před cestou vybranou jízdenku jen aktivujete pár kliky. Můžete si vybrat, zda chcete, aby jízdenka platila od vámi určeného času (to se hodí, když jdete na konkrétní spoj) a nebo můžete aktivovat jízdenku „hned“, což znamená, že se spustí dvouminutová časomíra, po které začne jízdenka platit. Jedná se o opatření, které je i u zmíněných sms jízdenek. V případě aplikace odpadá netrpělivé vyhlížení zpětné sms jízdenky, protože vidíte odpočet času na displeji. Dvouminutová prodleva je u těchto jízdenek úmyslná a to z důvodu, aby si cestující nekupovali elektronické jízdenky až v momentě, kdy vidí revizora.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.