Jak to bylo s připraveností DPP na sněhovou nadílku

V pondělí 8. února se Praha probudila do zasněžených ulic. Zlé jazyky tvrdí, že se podobně probudili i „pluhaři“, ač vydatné sněžení z neděle na pondělí bylo několik dní předem avizováno. Jak to bylo s tramvajovými pluhy? Proč nevyjely všechny, které má pražský dopravní podnik k dispozici?

Dopravní podnik hl. m. Prahy disponuje sedmi upravenými tramvajemi, které slouží jako sněhové pluhy. Mají evidenční čísla 5411-5413, 5415, 5417-5419 a jsou rozděleny po jednotlivých vozovnách.

Tramvajový pluh. Foto: Jan Šurovský – DPP

Kromě nich vlastní dopravní podnik ještě tři speciální tlačné pluhy (ev. č. 8202 až 8204). Kromě klasického odhrnování sněhu mají zajistit i lepší průjezdní profil tramvajím Škoda 14T a 15T, jelikož mají „větší záběr plochy“ a také jsou schopny lépe regulovat výšku radlice.

Tři z deseti pluhů v opravě

Přesto, při položení dotazu dopravnímu podniku, odpověď na počet pluhů se liší. „DPP má v současnosti k dispozici celkem 7 provozuschopných pluhů na úklid sněhu z tramvajových tratí: 6 tramvajových a 1 speciální – tlačný podvozek s pluhem. Sedmý tramvajový pluh, který je současně vybaven také mazacím pantografem, je v současnosti v opravě,“ sdělil pro dopravní magazín MHD86.cz Daniel Šabík, vedoucí komunikace DPP.

Podle evidence serveru prazsketramvaje.cz je v ústředních dílnách dlouhodobě pluh ev. č. 5417. Na doplňující dotaz, jaký byl osud dvou nezmíněných tlačných pluhů odpověděl Šabík, že jsou v technické revizi. Celkem neměl v pondělí dopravní podnik provozní tři z desíti pluhů. To není veselá statistika.

Tlačný pluh. Foto: Archiv DPP

Sněhovou vánicí je trošku zahaleno vypravení sněhových pluhů v inkriminovanou noc z neděle 7. února na pondělí 8. února. „Dnes (pozn. red. v pondělí) v brzkých ranních hodinách ve 2:55 byl vydán dispečinkem DPP příkaz k výjezdu všech provozuschopných tramvajových pluhů k úklidu sněhu z tramvajových tratí. Od 7. hodiny ranní se k nim připojil i speciální tlačný podvozek s pluhem,“ sdělil Daniel Šabík. K pondělním ránu se magazínu MHD86.cz vyjádřila řada řidičů, kteří pochybují, že by pluhy vyjely hned v 2:55. Často, když vyjížděli v brzkém ránu na linky měly problém projet už dvorem vozovny, který nebyl podle jejich sdělení v některých případech odklizen a pluhy po třetí hodině ranní v ulicích nepotkávali.

Pravděpodobně byl ve 2:55 pouze vydán příkaz k výjezdu, což nutně nemusí znamenat, že pluhy okamžitě vyjely do ulic. To naznačují i neoficiální data z webu mobilnitabla.cz, který sleduje provoz a vypravení tramvajových vozů. Podle jejich údajů vyjel pluh 5411 až ve 4 hodiny ráno, pluh 5412 vyjel ve 3:30, pluh 5413 jezdil od 4 hodin, pluh 5415 jezdil od 8 hodin, pluh 5418 jezdil od 4 hodin a pluh 5419 jezdil také od 4 hodin. Pokud to tak bylo, dopravní podnik jednoznačně zaspal. A to v noc, o které se předem vědělo, že bude sněžit.

Směšně působí vypravení tlačného pluhu až v 7 hodin ráno (podle informace DPP). Proč nejezdil v noci a nepomáhal čistit tratě před výjezdem tramvajových linek? Podle webu mobilnitabla.cz jezdil tlačný pluh 8204 v soupravě s vozy 8530+8330 od 6:30. Jeho pozdní vypravení, kdy hlavní nános sněhu byl již z kolejí odstraněn pluhy a běžnými tramvajemi spíše připomínal mezi diskutujícími v internetových diskuzích fotojízdu.

V neděli, ještě před zmíněnou sněhovou nadílkou, vypravil dopravní podnik do ulic tři tramvajové pluhy, které jsou vybaveny tzv. mazacím pantografem, který nanáší na troleje nemrznoucí směs.

8 pracovníků na tisícovku výhybek

I když se povede sníh z tratí odklidit, problém zůstává v oblasti výhybek a křižovatek. „V Praze v celé tramvajové sítí máme 824 vyhřívaných a 149 nevyhřívaných výhybek. Nicméně vhledem k množství sněhu a jeho nahrnování ze silnic na tramvajové tratě během plužení nebo jeho zanášením auty projíždějícími tramvajové těleso docházelo k opakovanému zasypávání výhybek. Takový objem sněhu topení výhybek nezvládá a je nutné jejich průběžné čištění. Během dnešního (pondělního) rána a dopoledne jsme registrovali 46 problematických míst s výhybkami,“ říká Daniel Šabík z dopravního podniku a dodává: „Na čištění výhybek měl DPP v provozu od soboty od 18:00 nepřetržitě 8 pracovníků, kteří se střídali ve dvou směnách – večerní od 18:00 a ranní od 6:00. Kromě toho DPP v neděli od 6:00 nasadil 129 pracovníků na úklid sněhu a ledu z tramvajových ostrůvků. Dnes ráno to bylo 159 pracovníků na úklid sněhu z tramvajových ostrůvků.“

Protože se výhybky pravidelně ukazují jako nejproblémovější body v tramvajové síti při sněhové kalamitě, možná by bylo vhodné nasadit příště víc, než jen 8 pracovníků. Špinavá práce čištění výhybek většinou zůstává na řidičích tramvají, kteří k výhybce přijedou. Daleko efektivnější by bylo na co nejvíc křižovatek poslat pracovníky, kteří by se starali o výhybky a tím byla zajištěna plynulejší tramvajová doprava. Metoda „ať si poradí tramvaják“ není efektivní a zbytečně dochází k dalším nepravidelnostem v provozu. Ale každá kalamita nabízí možnost situaci zhodnotit a příště se lépe připravit.

V úterý ráno už byla situace oproti pondělku lepší. „Dnes (v úterý) ráno jsme nasadili do provozu také všech 6 provozuschopných tramvajových pluhů, tlačný nebylo potřeba nasadit,“ sdělil Daniel Šabík. Přesto během dne byly v ulicích viděny i dva tlačné pluhy, třetí zůstal pravděpodobně v opravě.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou