Na kukačku: Frankfurt (Oder) v roce 2011

Když nyní Škoda Transportation vyhrála zakázku na nové tramvaje pro Frankfurt (Oder), vzpomněl jsem si na svou návštěvu města před deseti lety v roce 2011. Podstatnou součástí tam byly a i dodnes jsou české tramvaje ČKD Tatra řady KT4D z 80. let. Právě ty nahradí nové české tramvaje Škoda ForCity Plus. Město s cca 60 tisíci obyvateli se nachází přibližně 70 km východně od Berlína. Tenkrát jsem město navštívil v rámci jednodenního výletu z Prahy.

Ti, co sledují na Instagramu můj účet @omh86, už fotografie viděli, ale byla by škoda o ně připravit i klasické čtenáře dopravního magazínu MHD86.cz.

Když teď Škoda Transportation vyhrála zakázku na nové tramvaje pro Frankfurt (Oder), vzpomněl jsem si na svou návštěvu města před deseti lety v roce 2011. Podstatnou součástí tam byly a l dodnes jsou české tramvaje ČKD Tatra řady KT4D z 80. let. Právě ty nahradí nové české tramvaje Škoda ForCity Plus.
Zajímavostí ve Frankfurtu nad Odrou je používání dvou barevných nátěrů. Světle zelené (minula fotka) a červeno-krémové. V obou variantách jezdí jak české vozy ČKD Tatra KT4D, tak nízkopodlažní vozy MAN/AEG GT6M.
Zachytit před 10 lety dvojici KT4D 🚋🚋 byla ve Frankfurtu nad Odrou spíše náhoda. Dlouhodobý pokles cestujících i obyvatel města nevyžadoval už tehdy dlouhé soupravy. Přesto se mi povedla jedna dvojice zachytit na odpoledním spoji linky 2 u zastávky Zentrum.
V letech 1993-1994 bylo do Frankfurtu nad Odrou dodáno 8 nízkopodlažních tramvají GT6M od výrobců MAN/AEG. Vůz 303 zachycen v blokové smyčce Europa-Universität, kde končí linky 2 a 3. Paradoxnem nového prostranství kolem smyčky je chybějící nástupiště pro bezbariérový nástup do nízkopodlažní tramvaje.
Tramvají ČKD Tatra KT4D jezdí ve Frankfurtu nad Odrou šestnáct. Právě ty nahradí v provozu nové tramvaje Škoda Transportation. Dva vozy KT4D na linkách 1 a 5 jsem zachytil ve smyčce Neuberesinchen.
Nízkopodlažní tramvaj GT6M z roku 1994 zachycena kousek za výjezdem ze smyčky Lebuser Vorstadt.
K nádraží stoupá tramvaj KT4DM ev. č. 209 z roku 1987 na lince 4. Od nádraží vyjíždí městské autobusové linky a jezdí k němu všechny tramvajové linky kromě čísla 2.
V době mé návštěvy probíhala výluka na meziměstské trati Kopernikusstr. – Markendorf, Ort a tak celou síť projetou nemám. Na fotografii autobus značky MAN na náhradním spoji linky 4 a tramvaj KT4D na lince 3 vjíždící do smyčky Kopernikusstr.
Tramvaj KT4DM jsem zachytil v blokové smyčce Europa-Universität poblíž centra, kde končí linky 2 a 3. Celková tramvajová síť měří 19,5 km a rozchod kolejí je 1000 mm. Vůz 224 pochází z roku 1990 a v roce 1994 prošel částečnou modernizací interiéru.
Dopravu do sídliště Neuberesinchen zajišťují tramvajové linky 1 a 5. Na fotografii nízkopodlažní tramvaj GT6M. A tímto končí ohlédnutí do Frankfurtu nad Odrou.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.