Praha chystá další buspruhy. Série preferencí zrychluje např. linku 136

Za uplynulý rok se podařilo zlepšit průjezd a spolehlivost pražských autobusů v dalších 20 problematických silničních úsecích o souhrnné délce téměř 8 km. K nejvýznamnějšímu zlepšení došlo v Bělohorské, Modřanské, Freyově, Kamýcké, Plzeňské a Tupolevově ulici. Nejvíce urychlila soustava nových preferenčních opatření páteřní linku 136. Pro rok 2021 je navrhováno dalších 11 opatření o celkové délce přes 4 km, stavět se začne také rozšíření Strakonické ulice.

Aby veřejná doprava lákala co nejvíc dalších cestujících a byla konkurenceschopná, potřebujeme maximálně zlepšit podmínky jejího provozu tam, kde tramvaje a autobusy sdílejí uliční prostor s auty. Jsem rád, že díky novým buspruhům ve 20 lokalitách se nám loni podařilo zrychlit průjezd autobusů a zvýšit jejich spolehlivost při cestách Prahou. A to většinou bez zásadního dopadu na ostatní účastníky silničního provozu. Letos v tom budeme pokračovat – rádi bychom zrychlili provoz autobusů v dalších 11 lokalitách,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Přednost autobusů před ostatními automobily je pro nás zásadní nejen z hlediska spolehlivosti jízdních řádů pro cestující, ale také jako možnost využít dostupná vozidla i řidiče co nejefektivněji. Nejvíce se to loni projevilo na páteřní autobusové lince 136 z Jižního na Severní Město, na jejíž trase je přednost autobusů umožněna už na 7 kilometrech. Další zlepšení na této vytížené trase se chystají i v letošním roce v oblasti Vršovic, Vysočan, Proseka či Letňan,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.

Preferenční opatření, to nejsou jen buspruhy, ale také zlepšení průjezdu křižovatkami, změna řazení pruhů na kapacitních komunikacích typu severojižní magistrála nebo Jižní spojka, umožnění jízdy autobusů po tramvajovém tělese nebo preference na světelně řízených křižovatkách. Autobusy nově využívají tramvajové těleso například na Malostranském náměstí nebo v Radlické ulici. V rámci preferenčních opatření byla na mnoha místech také zvýšena bezpečnost chodců i cyklistů například v Plzeňské, Rabakovské nebo Opatovské ulici

Výhled pro letošní rok

Pro rok 2021 připravuje organizace ROPID ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy celkem 11 dalších preferenčních opatření o souhrnné délce cca 4,5 km, jako je například vyhrazení nových pruhů pro autobusy napříkad na Trojském mostě, v ulicích Bělocerkevská, K Žižkovu, Lhotecká, Prosecká nebo Tupolevova. Již letos na jaře také Technická správa komunikací hl. m. Prahy zahájí stavbu rozšiřování Strakonické ulice v oblasti Malé a Velké Chuchle, kde vznikne v příštích letech nejdelší ucelený buspruh v Praze od Lahovického mostu až za Barrandovský most o celkové délce cca 7 km.

Přehled realizovaných preferenčních opatření BUS za rok 2020

  • Bělohorská, mezi Říčanovou a Tomanovou – buspruhy, úprava režimu v křižovatce (+ cca 800 m)
  • Bohdalecká, z centra – buspruh (+ cca 300 m)
  • Freyova, od Rokytky k Harfě – buspruh (+ cca 400 m)
  • Hviezdoslavova – buspruhy v úsecích zastávek (+ cca 200 m)
  • Jeremiášova – buspruhy v úsecích zastávek v rámci cyklointegračních opatření (+ cca 200 m)
  • Kamýcká, od Suchdola ke železniční trati – buspruh do centra (+ cca 900 m)
  • Malostranské náměstí, na jih – jízda bus po tramvajovém tělese (+ cca 100 m)
  • Michelská, od Kačerova do centra – prodloužení opatření ve směru do centra (+ cca 300 m), zvýraznění z centra
  • Modřanská, od Československého exilu k vjezdu do Pikovické – buspruh (+ cca 700 m)
  • Na Jelenách, od Chilské ke Kunratické spojce – buspruh (+ cca 5000 m)
  • Novovysočanská, z centra u zastávky Skloněná – buspruh (+ cca 200 m)
  • Olbrachtova, od Budějovické po vjezd od AO Budějovická – buspruh (+ cca 100 m)
  • Opatovská, obousměrně v celé délce – úpravy a změny původních buspruhů
  • Plzeňská, mezi zastávkami Krematorium Motol a Hlušičkova – buspruh, zřízení přechodu (+ cca 700 m)
  • Prosecká, do centra u zastávky Kundratka (+ cca 50 m)
  • Rabakovská, u zastávky Plošná do centra – prodloužení buspruhu + úprava přechodu (+ cca 200 m)
  • Radlická, západně od ulice Na Laurové – buspruh na tramvajovém tělese (+ cca 1300 m)
  • Tupolevova, u Veselské – úpravy a prodloužení původních buspruhů (+ cca 250 m)
  • Türkova + 5. května – komplexní změna dopravního režimu včetně buspruhů (+ cca 250 m)
  • Ústecká, od ulice K Ládví k Žernosecké – buspruh (+ cca 250 m)
  • Celkem nové buspruhy ve vozovce: cca 6 400 m
  • Nově jízda BUS po tramvajové trati: cca 1 400 m
  • celkem: cca 7 800 m

TZ ROPID