České dráhy v loňském roce přepravily 117,7 milionů zákazníků. Po letech, kdy zájem o cestování „modrými vlaky“ prakticky kontinuálně stoupal, tak loni meziročně klesl zhruba o jednu třetinu.
Nezbytná opatření k zamezení šíření koronaviru měla zásadní vliv na snížení mobility obyvatelstva, ať už šlo o částečné přerušení výuky ve školách, omezení cestování do zahraničí, využívání home office nebo např. o přerušení provozu ve velkých podnicích v některých regionech. Úbytek cestujících se tak citelně dotknul všech segmentů, včetně dopravy regionální.
„Kvůli pandemii nemoci COVID-19 loni nastoupilo do našich vlaků o 64 milionů lidí méně než v předchozím roce, což představuje propad o zhruba 35 %,“ upřesňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod, a dodává: „Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve 2. a 4. čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy jich vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu.“
Zásadní je také výpadek cest zahraničních návštěvníků do a z České republiky. Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně snížila o cca 4 kilometry na jednu cestu. Ve vnitrostátní osobní dopravě České dráhy v roce 2020 přepravily necelých 116 milionů cestujících, to je oproti roku 2019 pokles o 34 %. V mezinárodních spojích klesl počet zákazníků meziročně dokonce o 66 %. Loni přes hranice republiky cestovalo 1,9 milionu lidí, o rok dříve to bylo 5,5 milionu.
„Méně zákazníků a kratší cestovní vzdálenosti se promítly do příjmů. Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než 4 miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 % cestujících oproti roku 2019,“ doplňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik, a pokračuje: „Pokud nechceme zastavit investice do vozidel a služeb, tedy do budoucnosti, musíme snížit náklady. Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude. Podle mě je reálné, abychom podle mezinárodních účetních standardů dostali Skupinu České dráhy do zisku a mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu, by se měly přiblížit černé nule.“
Přestože mobilita obyvatel výrazně klesla, důvěra v železniční dopravu se neztrácí. Podle pravidelného průzkumu, který České dráhy realizují každoročně na podzim, lidé vnímají vlaky jako bezpečnější než autobusy. Národní dopravce se pak podle dotázaných s pandemií vyrovnal dobře. Všechny vlaky Českých drah procházejí pravidelným úklidem a jsou dezinfikovány. ČD využívají také moderní technologie, jako je ozonizace nebo nanonástřik. Probíhá také instalace zásobníků na dezinfekci, národní dopravce jimi vybavil už více než tisícovku vozidel. Za nákup ochranných pomůcek, dezinfekci vozů a další opatření České dráhy loni zaplatily téměř 140 milionů korun.
TZ ČD