Potřebuje Praha v centru turistické autobusy? Nestačí tramvaje a metro?

Radní pro dopravu v Praze Adam Scheinherr (Praha Sobě) oznámil 15. března, že Rada hl. m. Prahy schválila nová pravidla pro turistické autobusové linky jezdící především v centru Prahy. Jenže opravdu je potřeba vydávat licence pro tyto linky a zaplavovat autobusovou dopravou Malou Stranu, Staré a Nové Město, Hradčany, Josefov,…? Ulice Na Příkopě, Karmelitská a Pařížská, Staroměstské náměstí, Václavské náměstí a další?

Nebyla by naopak vhodnější větší podpora pro tramvajovou dopravu, která má slušnou obslužnost centra Prahy? Pro turisty byla navíc v minulosti zavedena i retrolinka 23 v nejžádanější trase Malovanka – Pohořelec – Pražský hrad – Malostranské náměstí – Národní třída – I. P. Pavlova – Zvonařka. Proč má Praha podporovat a vydávat licence na autobusové komerční linky, které kopírují linky městské dopravy?

Nemělo by být prioritou města dostat turisty do městské dopravy? Jak po koronakrizi všichni vědí, právě příjem z jízdného, které si zakoupí turisté přináší nemalou tržbu do systému MHD. Oproti tomu turistické autobusy městu nic dobrého nepřináší. Jen ulice zaplavené „mini autobusy“, které buďto krouží dokola ulicemi, nebo v nich jsou odstavené a čekají na cestující. Nově bude zásadní rozdíl jen v tom, že budou muset splňovat autobusy přísnější normu EURO 6, ale jinak se nic nemění. Trasu a zastávky měly licenčně danou už předtím.

Zároveň tyto autobusové linky nejsou výhodné svým předraženým jízdným ani pro turisty. Stačí porovnat jízdné v autobusech typu „Hop On Hop Off“ s jízdným v městské dopravě. Navíc celodenní jízdenka na MHD nabízí turistovi naprostý komfort v cestování kamkoliv po metropoli.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou