Už minulý týden bylo z vydaných jízdních řádů patrné, že dojde ke zrušení noční tramvajové linky 99. V pondělí 22. března ROPID zveřejnil seznam dalších noční linek, které zásadním způsobem omezí. Z vyjádření ROPIDu je navíc zřejmé, že Adam Scheinherr (radní pro dopravu) ztrácí vliv na řízení pražské dopravy.
Zatímco noční doprava má v Praze čím dál větší roli z důvodu omezování, resp. zkracování denního provozu, i přesto budou noční linky zásadním způsobem omezeny. Někdo může říct, že noční doprava je nepotřebná, když jsou zavřené hospody a bary, jenže tito lidé se pletou.
Noční doprava tvoří základní městskou obslužnost od 22. hodiny do 5. hodiny ranní. Zajišťuje spojení z práce a do práce lidem, kteří pracují na směny. Např. zdravotnický a lékařský personál v nemocnicích, řidiči a skladních v rozvážkových firmách, lidé pracující v průmyslu, ale také noční dopravu používají zaměstnanci Dopravního podniku hl. m. Prahy při svých cestách na ranní směnu, či naopak pozdě večer pro návrat z garáže domu.
V době, kdy je město zatížené epidemií, omezovat večerní a noční spojení do nemocnic, zhoršovat cestovaní lidem, kteří léčí republiku, je skutečně prasárna.
Nepochopitelný je také argument ROPIDU, že omezení noční dopravy provádí na základě doporučení Výboru pro dopravu. Evidentně pracovníci ROPID se snaží politikařit a házet vinu jinam, než kde se nachází. Výbor pro dopravu je totiž poradním orgánem Zastupitelstva hl. m. Prahy a nemá rozhodující vliv na ROPID. O dopravě v Praze rozhoduje zvolená rada města skrze radního pro dopravu, kterým je Adam Scheinherr.
I toto omezení musel schválil Adam Scheinherr. Je nepředstavitelné, že by ROPID provedl omezení provozu jen na základě Výboru pro dopravu ZHMP. A pokud ano, potom je to na vyhazov vedení ROPIDU. Jenže ROPID nevedou blbci, tedy tento scénář není reálný.
Proč tedy ROPID na sociálních sítích nepíše, že omezení noční MHD je na základě schválení Adamem Scheinherrem? Proč do toho ROPID plete Výbor pro dopravu?
Jak se už dlouho ví, Adam Scheinherr ztratil podporu ve své koalici. Pro své návrhy a plány nemá často dostatek hlasů v radě. Zkrátka kolegové radní jej většinově často nepodpoří.
Proto se pravděpodobně skrze ROPID rozehrála hra, že za omezení noční MHD nemůže Adam Scheinherr, ale Výbor pro dopravu. Výbor je totiž složen ze zástupců koalice a opozice. Vina se bude házet na všechny, aby nebylo viditelné, že fakticky nefunguje vládní koalice vedená primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti), ve které Pirátům a Praha Sobě sekunduje uskupení STAN + TOP 09 + KDU-ČSL.
Na konci března dojde tedy u vybraných linek prodloužení intervalu ze 30 na 60 minut a ze 60 na 120 minut. Především interval 120 minut už postrádá zcela smysl. Taková linka už se mohla rovnou zrušit, protože lidé, kteří takovou linkou jezdí do práce, nebudou teď vstávat např. o hodinu dřív, aby byly včas v práci. Už teď často jezdí spojem, kvůli kterému jsou v práci třeba půl půlhodiny dříve. Teď budou v práci dřív o 1,5 hodinu a nebo přijdou o 30 minut později.
Noční doprava není o tom, že budou jezdit spoje 100 % plné. Noční doprava je o základní obslužnosti města a umožnění dostat se lidem do zaměstnání, či do nemocnic. Vedení Prahy opět vzkázalo Pražanům, že městská doprava je pro ni přítěž a snaží se všechny noční cestující dostat do osobních automobilů a taxíků.
Změny od noci z 24. na 25. března:
Linka 99 zrušena
Změny od noci z 28. na 29. března:
904 Nasazeny standardní autobusy místo kloubových
906 Všechny spoje linky budou ve směru od Nedvězí zkráceny do zastávky Mokrá, kde budou obousměrně navázány na spoje linky 905 směřující do centra města
909 Nasazeny standardní autobusy místo kloubových
912 Prodloužen interval z 30 minut na 60 minut
913 Prodloužen interval z 60 minut na 120 minut
916 Prodloužen interval z 60 minut na 120 minut
Komentáře z Faceboku ROPIDu:
Jiří Trsek Interval noční linky 2 hodiny. To není v pořádku ani na tak hloupou dobu, jako je nyní. Že ty spoje využívají i ti, kteří pak vyjíždí prvními denními spoji pro cestující, asi nikoho nezajímá.
Terezie Kopečná Skvělý řešení.. Jsem moc ráda, že lidi, co pracují ve zdravotnictví, kde se začíná velmi brzy, budou mít zase o kousek lepší cestu do práce.
Michal Jaroš Takže o změnách jízdních řádů rozhoduje Výbor pro dopravu? Já měl za to, že výbory jsou poradním orgánem Zastupitelstva…