Tramvajový Youtuber skončil, nezískal oficiální podporu DPP

Na Twitteru oznámil konec video tvorby Josef Chodounský, řidič tramvaje Dopravního podniku hl. m. Prahy, který na svém kanálu Rezistor. Na Youtubu za 10 let vybudoval fanklubu s 30 tisící sledujícími. Jeho videa měla celkově 6,8 milionů zhlédnutí.

Ve svém veřejném prohlášení k ukončení role Youtubera si postěžoval na chybějící podporu ze strany zaměstnavatele. Rok čekal a doufal v oficiální spolupráci s DPP při zveřejňování videí. Bohužel se nedočkal.

V neoficiálním režimu nechce pokračovat, protože má nejen obavu ze zákona 101/2000 o ochraně osobních údajů, ale také zmínil, že by nerad přišel o zaměstnání. Na sociálních sítích ale nekončí úplně. Fanouškům vzkázal, že zůstane aktivní na Twitteru, kam bude nahrávat i videa.

Osvěta z tramvajového provozu, kterou Josef Chodounský dokázal pravidelně medializovat, byla skvěla a bude chybět. Josef ve videích vysvětlil široké veřejnosti, jak fungují tramvaje, jak se chovají a v čem se liší. Ukazoval stovky situací, kde nebýt jeho pohotových reakcích, docházelo by k tragickým nehodám s chodci, či automobilisty. Za propagaci tramvajové dopravy si zaslouží velké poděkování. A to i přes jeho ústrojovou nekázeň.

Youtube: Rezistor

Kromě chybějící podpory ze strany dopravního podniku zmiňuje Josef Chodounský ještě jeden moment, který byl poslední kapkou. Byl to střet s jeho fanouškem, který si vyfotografoval tramvaj ve smyčce a mávl na Josefa, který ve voze právě seděl.

Vyjádření Josefa Chodounského na Twitteru

Naprosto chápu, že řidiči tramvají chtějí mít klid ve smyčkách. Na druhou stranu, drtivá většina lidí si vyfotí tramvaj a jde pryč. Je mu jedno, jaký pracovník podniku sedí v tramvaji.

Přesto, může se objevit i prudič, který fotí tramvaj na místě 10 minut, což chápu, že je řidičům dost nepříjemné a i neslušné ze strany fotografa. Ale že když se někdo chce stát slavný, musí počítat i s negativními dopady. Vždycky se v celkovém počtu členů fanklubu najdou otravní fanoušci. Je to tak. Mohl bych vyprávět.

Na druhou stranu Josef natáčel chodce, cyklisty, automobilisty, kolem kterých projížděl a tyto záznamy publikoval veřejně na internetu. Bez „zamazávání“. Tak trochu sám narušoval soukromý ostatním. Proto je trochu úsměvné, že teď se rozčiluje nad tím, když někdo si vyfotil tramvaj, ve které seděl.

Youtube: Rezistor
Youtube: Rezistor

Také je dobré připomenout, že řidiči tramvají si v posledních letech pouští své fanoušky blíže k tělu (třeba i doslova). Na instagramových účtech řeší s fanoušky co měli k obědu, kolik mají náušnic a podobná témata. Vztah, který s fanoušky budují po internetu se logicky překlápí i do reálného světa. A tyto světy se často prolínají i selfie fotografiemi, které si řidiči tramvají dělají s fanklubáky.

Řidič tramvaj, který se rozhodne být slavný se dostává do pozice popového zpěváka, kterého lidé také poznávají a někteří si s ním chtějí popovídat.

Jestli někdo má být naštvaný na ty, kteří fotí tramvaje na konečných, jsou to řadový řidiči, kteří netouží být slavní. I proto tu a tam některý ukáže na fotografy „fakáče“.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.