Nová trasy linky 19 dává smysl. Linka vyjede v červnu

V červnu má vyjet v Praze nová tramvajová linka 19. Tedy doufejme, že druhý pokus vyjde. Nově plánovaná tangenciální trasa Pankrác – Lehovec už dává smysl pro Pražany. Původní záměr na linku z Pankráce jen na Kubánské náměstí byl opuštěn z důvodu odsunutí rekonstrukce mostu na Krejcárku. Zároveň budou ponechány přímé spoje na lince 193 do Nuslí a k vršovickému nádraží.

Pro připomenutí se přesuňme na podzim 2020. Tehdy byla zrekonstruována tramvajová trať v ulicí Na Veselí a byla obnovena trať v ulici Na Pankráci, kde vzniklo několik desítek metrů nových kolejí a nová zastávka Pankrác.

Tenkrát byl vyvíjen tlak na to, aby linka 19 vyjela v jakékoliv podobě. Jenže tato změna by vyvolala pouze zbytečné dohady a přestupy pro cestující na jiných linkách.

Teď dostala linka 19 novou přepracovanou trasu. Po skončení tramvajové výluky v ulicích Táborská a Na Pankráci má vyjet v trase Pankrác – Kubánské náměstí – Želivského – Palmovka – Lehovec. Tohle vedení už dává smysl. Linkou bude možné dojet „dál“ a zároveň se obnoví chybějící tangenciální propojení Libeň – Žižkov – Strašnice – Vršovice, které bylo při velké zářijové revoluci 2012 zrušeno.

Jak už jsem psal na Twitteru koncem března, základem úspěchu pro linku 19 je její vedení z Pankráce alespoň na Strašnickou. Osobně jsem proto velmi mile překvapen, že se povedlo naplánovat její trasu až na Lehovec. Obnoví se tím tangenciální linka (Strašnice – Libeň – Hloubětín) a naváže se na původní linku 19, která tuto roli zajišťovala v minulosti.

Rovněž je velmi pozitivní zprávou to, že její trasování povede přes Zámeckou ulici, což může ušetřit až 2 minuty a to není málo. Za zvážení by proto stálo zrychlení linky 19 i v opačném směru na Pankrác, jelikož v tomto směru se bude proplétat přes už nyní silně zatíženou světelně řízenou křižovatku Otakarova, byť můžou někteří kritizovat, že linka 19 mine společnou zastávku Otakarova ve směru z Pankráce do Vršovic.

Se zavedením linky 19 se dočkají úprav i jiné tramvajové linky. Linka 5 pojede nově z Olšanského náměstí Olšanskou ulicí a k vozovně Žižkov, čímž kapacitně posílí dlouhodobě přetíženou linku 9. Linka 13 bude nově zkrácena z centra do smyčky Olšanské hřbitovy a místo ní pojede linka 16 z Vinohrad, přes Floru, Želivského a Vinici k Ústředním dílnám DP. Linka 24 bude zkrácena z centra do zastávky Náměstí bratří Synků.

Praze 4 se podařilo vyjednat zachování zhruba dvou až tří spojů za hodinu z Pankráce do Nuslí a k vršovickému nádraží, avšak většina spojů bude ukončena na Pražského povstání. Tedy ideální stav. Lidé, kteří používají linku 193 pro spojení po Praze 4 nepřijdou o přímé spojení a zároveň pro cestující z Vršovic, Strašnic, Žižkova, Libně, Vysočan a Hloubětína budou mít přímé tramvajové spojení na Pankrác, kde se nachází velké kancelářské centrum a obchodní centrum.

Uvedené změny byly údajně úspěšně projednány se všemi dotčenými městskými částmi. Potvrdilo se, že je daleko výhodnější, pokud se znesvářené politické strany posadí k jednomu stolu a vyjednají rozumné řešení, ze kterého má prospěch celá Praha. Kéž by to v případě současného vedení MHMP platilo nejen v případě linky 19.

Cením si práce všech, kteří odvedli dobrou práci a našli řešení napříč politickými stranami, dopravními plánovači a provozovatelem tramvajové dopravy. Je vidět, že když se chce, všechno jde.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.