Tentokrát zamíříme do historie. Věděli jste, že Bratislavu s Vídní spojovala „električka“, resp. dneska bychom řekli vlakotramvaj? Jak tato dráha vznikla? Jaký byl její hlavní účel? Jak se cestovalo z Bratislavy do Vídně na začátku 20. století? Jaký úsek je dodnes provozován? A povedlo se zachránit některé historické vozy ? O tom si Ondřej Matěj Hrubeš povídá s Peterem Martinkem, který se zabývá historií této unikátní dráhy.
Peter Martinko
Nejvěrnější posluchači si mohli epizodu přehrát už před pár dny na platformě Patreon. Stát se Patreonem je podobné, jako si předplatit oblíbený časopis. Děkujeme všem, kteří nás podporujete.
K poslechu Dopravního podcastu doporučujeme si prohlédnout i následující fotogalerii, kterou poskytl Peter Martinko v rámci své sbírky.
Smerové vedenie trate Viedenskej električky podľa návrhu Ing. Josefa Taubera z Viedne. Modrou farbou sú označené mestské (električkové) úseky trate, červenou farbou je označený medzimestský (železničný) úsek trate. Zbierka Peter Martinko. Koláž dobovej kresby prepojenia Viedne a Prešporku z roku 1914 a kresby z roku 1995 od Hanza Petra Pawlika, ktorá zobrazuje konečnú stanicu Námestie Korunovačného pahorku vo vtedajšom Prešporku s vlakom miestnej dopravy (žltá električka) a vlakom diaľkovej dopravy.
Zbierka Peter Martinko.Električková lokomotíva prešporského mestského úseku trate Viedenskej električky P.O.H.É.V. Ganz Eg 6 na konečnej stanici Námestie Korunovačného pahorku v roku 1914. Za povšimnutie stojí zariadenie na odber prúdu z tretej, napájacej koľajnice na prednom podvozku. Smykadlo sa využívalo pre pohyb tejto lokomotívy v uzle Kopčany pri výmene lokomotív mestského (550V DC) a medzimestského úseku (15kV 16 2/3 Hz AC). Mestské električkové lokomotívy sa v uzle Kopčany pohybovali pod trolejom so striedavým napätím so stiahnutým pantografom, pomocou smykadla odoberali prúd z tretej, napájacej koľajnice.
Zbierka Peter Martinko.Prešporok – 1914, diaľkový vlak, smerujúci do Viedne prichádza na zastávku Veliteľstvo armádneho zboru.
Zbierka Peter MartinkoDiaľkový vlak prichádzajúci z Viedne na zastávke Liget kitérő (Petržalka výhybňa).
Zbierka OZ Bratislavské rožky- Pozsonyi Kifli.Električka CMg 1612 s nákladným vozňom radu Jk na ľavostrannom zjazde z mostu Františka Jozefa I. (dnes Starý most).
Reprofoto z Múzea mestskej dopravy v Szentendre, zbierka Peter Martinko.Konečná stanica Námestie Korunovačného pahorku v Prešporku v prvej polovici roku 1918. Za lokomotívou vľavo je vidieť električkový vozeň radu CMg pre miestnu dopravu.
Fotografia spravená z filmového záznamu na výstave Medzimestské spojenia: Viedeň – Bratislava, Technické múzeum Viedeň 2018, zbierka Peter Martinko.Vlak miestnej dopravy prešporského (bratislavského) úseku trate Viedenskej električky, súprava zachytená na zastávke Ligetfalu gyártelep (Petržalka továrenská kolónia).
Farbenie Vlado Schwarz, zbierka Peter Martinko.Cestovný lístok z Prešporku (Bratislavy) do Viedne zo dňa 26.04.1914.
Zbierka Peter Martinko.Zoznam staníc a zastávok na trati Viedenskej električky z cestovného poriadku z roku 1914.
Zbierka Peter Martinko.Reklamná známka vydaná pri príležitosti otvorenia trate Viedenskej električky v roku 1914.
Zbierka Peter Martinko.Konečná stanica Korunovačné námestie v centre Bratislavy za I. ČSR. Diaľkový vozeň je ťahaný električkovým vozňom.
Zbierka Peter Martinko.Stanica Kopčany, kde prebiehala výmena lokomotív mestského úseku za lokomotívy pre medzimestský úsek. Na obrázku je vlak z Prešporku do Viedne, ktorý už má vymenenú lokomotívu pre medzimestský úsek.
Zbierka Peter Martinko.Stanica Deutsch Altenburg na medzimestskom úseku trate.
Zbierka Peter Martinko.Konečná stanica Viedenskej električky Grossmarkthalle vo Viedni sa nachádzala na Gigergasse v III. obvode.
Zbierka Peter Martinko.Električka miestnej dopravy radu CMg viedenského mestského úseku pri konečnej stanici Wien Grossmarkthalle.
Reprofoto, Železničné múzeum Schwechat, zbierka Peter Martinko.Električka evidenčného čísla 57 zo zbierky Technického múzea v Brne. Do Brna bola dodaná z Viedne v roku 1915, kde jazdila na viedenskom mestskom úseku trate Viedenskej električky s označením CMg 1603. Foto Peter Martinko.Historická diaľková súprava bratislavského úseku Viedenskej električky v zložení lokomotíva P.O.H.É.V. Ganz Eg 6 a osobný vozeň L.W.P. Ringhoffer BCDFa 1400 na celoslovenskom zraze historických železničných vozidiel – Rendez 2016. Foto Erik Žiak.Trať Viedenskej električky, výrez z mapy Bratislavy z roku 1926.
Zbierka Peter Martinko.
Přesně 8. března 2015 byl pro cestující otevřen centrální úsek druhé linky varšavského metra M2. Jeho výstavba trvala čtyři roky. Úsek od stanice Rondo Daszyńskiego po stanici Dworzec Wileński ujede vlak za 11 minut. Spojuje … Pokračovat ve čtení
Mnichovský dopravní podnik (Münchner Verkehrsgesellschaft, MVG) v roce 2024 přepravil 615 milionů cestujících, což odpovídá stejnému počtu lidí jako v rekordním roce 2019. Ve srovnání s rokem 2023 se počet cestujících zvýšil o 45 milionů, … Pokračovat ve čtení
Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby takzvaného Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní části frekventované stanice Praha-Libeň. Výsledkem bude … Pokračovat ve čtení
Letos slaví stockholmské metro úctyhodných 75 let a toto jubileum se bude slavit různými způsoby po celý rok. Od února pořádá Muzeum tramvají (Spårvägsmuseet) řadu akcí, které připomenou historii metra až do současnosti. Stockholmské metro … Pokračovat ve čtení
Postupim čeká další modernizace tramvajové flotily. Dne 13. března 2025 dorazila do města první z celkem 13 objednaných tramvají typu Stadler Tramlink. https://youtu.be/kAsAWaE1JJA?si=1Vlwi5zPECHNik1H Cesta nové tramvaje byla dlouhá a náročná. Z výrobního závodu ve španělském … Pokračovat ve čtení
Ondřej Matěj Hrubeš
O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.