Linka 23 zatím nevyjede, není důvod

Ačkoliv některé profily na sociálních sítích informující o aktivitách Muzea MHD Praha psaly o zahájení provozu tramvajové retrolinky 23 od 1. května, nestane se tak. Jak potvrdil serveru MHD86.cz Daniel Šabík (vedoucí komunikace Dopravního podniku hl. m. Prahy), o termínu obnovení se zatím diskutuje.

„Bavíme se o návrhu celotýdenního provozu sólo vozů od 8:00 do 20:00 v intervalu 30 minut, nicméně konkrétní datum zahájení i finální podobu provozu ještě diskutujeme. Za DPP bychom provoz nostalgické linky 23 rádi obnovili, nicméně je potřebné zvážit veškeré pro a proti vzhledem k aktuální situaci, rozsahu provozu a s ohledem na ekonomickou smysluplnost,“ sdělil Daniel Šabík (DPP).

Z pohledu provozu není potřeba linku 23 zatím provozovat s ohledem na omezený provoz všech linek pražské MHD. Linka 23 byla zavedena nejen jako retro linka, ale také jako posila pro tramvajovou linku 22, která jezdila značně přetížená v turistické sezóně. Situace, že by byla potřeba linku 22 posilovat zatím nenastala. Zatím totiž linka 22 není ani provozována v původním plném provozu.

Tato fakta neradi slyší milovníci tramvají, ale dokud se neobnoví plný provoz minimálně všech tramvajových linek, není důvod posilovat provoz linkou 23. Retrovozy mají stabilní uplatnění na lince 2, případně jsou k vidění různé šoto výstřelky na linkách 18, 22, 32, 35 a pod.

Historická linka 41 v provozu

Jiná situace je u historické tramvajové linky 41. Ta zahájila provoz o minulém víkendu. Oproti lince 23 platí na lince 41 speciální tarif, který má za úkol vydělat na provoz této linky. „O uplynulém víkendu to byl přesně půlrok, co historická linka 41 opět vyjela do pražských ulic, zatím bez vlečného vozu. V souhrnu ji využilo celkem 195 cestujících. Pro srovnání, před půlrokem, během posledního podzimního víkendu, kdy byla v provozu (včetně vlečného vozu), ji tehdy využilo 133 cestujících,“ zmiňuje Daniel Šabík (DPP).

Vykuchat retrolinku 23 z tarifu PID po vzoru lanovky na Petřín?

S ohledem na plánované vykuchání lanovky na Petřín ze standardního tarifu PID se nabízí možnost vyjmou z něho i retrolinku 23. Provozovat jí též v turistickém módu za vyšší jízdné jako atrakci. Potom by se mohla vrátit do provozní sítě dřív a opodstatněně. Zájemci o svezení retrolinkou v půlhodinovém, či hodinovém intervaly by si její provoz zaplatili ze speciálního jízdného.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.