Zvláštní metody v šetření výdajů na provoz pražské hromadné dopravy předvádí náměstek primátora Prahy Adam Scheinherr (Praha Sobě). V rámci omezování noční dopravy prodloužil intervaly některých linek na dvojnásobek. Jenže jaká je provozní realita?
Pro příklad uveďme noční linku 916. Ta jezdila před Scheinherrovým škrtem v hodinovém intervalu z Palmovky přes Prosek, Letňany a Kbely do Vinoře. Na linku byl vypraven jeden autobus, s jedním řidičem, který linku obsloužil.
Podle omezeného jízdního řádu jezdí linka v intervalu 120 minut. O tom, že tento interval je nepoužitelný pro cestování z/do práce na konkrétní čas směny nebudeme nyní rozebírat. Zajímavé je ovšem provozní vypravení. Pro zajištění provozu linky 916 v dvojnásobném intervalu je totiž potřeba také jeden autobus a jeden řidič. Jen s tím rozdílem, že nově autobus jede z Palmovky do Vinoře a zpět a poté nově přes hodinu čeká na Palmovce. A takto se to opakuje celou noc. Předtím (při intervalu linky 60 minut) po příjezdu na Palmovku měl krátkou přestávku a opět vyrazil udělal kolo do Vinoře.
Šetření podle Adama Scheinherra (Praha Sobě) tedy v praxi znamená, že se ujede o několik kilometrů méně, ale platí se autobus a řidič lelkující na konečné místo toho, aby vozil cestující.
Za jednu noc se podle serveru Metrobus ušetří na zmíněné linky 916 cca šest set korun.
Také je třeba si uvědomit, že čím méně kilometrů najezdí v měsíci Dopravní podnik hl. m. Prahy, tím víc roste cena za jeden vozokilometr, do které se promítnou zbytečná stání řidičů na konečných a další fixní náklady, které dopravní podnik ve velkém generuje. Městský dopravce se tak stává čím dál dražším a v otevřené soutěži se soukromými dopravci by měl problém se svou cenou vyhrát výběrové řízení na jednotlivé autobusové linky.