Na začátku roku 2021 Moskva informovala svět, že zdejší metro nově řídí i ženy. Do té doby byla pracovní pozice strojvedoucí metra v Rusku pouze pro muže. Jak to vypadá v pražském metru? Kdy mezi samé muže pronikne první žena? Na toto téma byl dotázán Dopravní podnik hl. m . Prahy (DPP).
Dotazy to asi nebyly příjemné, protože na otázku zaslanou 26. ledna 2021 přišla odpověď až po téměř třech měsících: 16. dubna 2021. A to po urgencích zaslaných 1. března, 4. března, 8. března, 18. března, 13. dubna a 16. dubna. Podobně vázne komunikace dopravního podniku i u jiných otázek, na které nechce pravděpodobně odpovídat, resp. aby se o tématu psalo. U bezproblémových otázek reaguje podnik rychleji.
Určitě jste si v pražském metru všimli, že pokaždé jej řídí muž, nikdy žena. Někdy se v kuloárech mezi strojvedoucími hovoří o tom, že podnik nemá zájem ženy na pozici strojvedoucí přijímat a proto je obsazena od roku 1974 výhradně muži.
„V současnosti nemáme na pozici strojvedoucí žádnou ženu. Při náboru na nové strojvedoucí se samozřejmě mohou přihlásit zájemci bez ohledu na pohlaví,“ sdělil dopravnímu magazínu MHD86.cz Daniel Šabík, vedoucí komunikace DPP a dodává: „Co se týká zájmu žen, ten je velmi proměnlivý, není pravidlem, že by se hlásily pokaždé, když inzerát zveřejníme. Nicméně jejich zájem o tuto pozici je násobně menší než mužů. V jednom z nedávných náborů byly na pohovory pozvané 2 kandidátky. Pouze jedna pozvání na pohovor přijala, ale nakonec odstoupila po vlastním uvážení a zhodnocení zdravotního stavu.“
Podle Šabíka je pozice strojvedoucího velmi náročná a uchazeč musí splnit mnoho kritérií. „Na pracovní pozici strojvedoucí/-ho jsou přesně dané kvalifikační požadavky, které většina zájemců není schopna splnit. Z praxe z několika posledních let vyplývá, že obvykle uspěje každý 6 – 7 zájemce z celkového počtu přihlášených osob na tuto pozici. Například, když jsme na konci loňského roku vypisovali nábor na tuto pozici, přihlásilo se zhruba 200 zájemců. Na pohovory se z nich dostalo přibližně 70 a v nich uspělo pouze zhruba 30,“ popisuje nábory strojvedoucích Daniel Šabík.
Dopravní podnik provádí nábory nových strojvůdců průběžně. Jestli se dočkáme žen řídících pražské metro záleží pouze na ženách. První ženy (ale i muži) se mohou přihlásit do aktuálně probíhajícího konkurzu na strojvedoucího metra.
Mezi pracovní úkoly strojvedoucích patří: Řízení a obsluha vlakové soupravy metra, obsluha a kontrola činnosti vlakového zabezpečovače, provádění jízdy dle GVD (grafikonu vlakové dopravy) a výkon odborných zásahů do řízení vlaků při jeho poruchách, lokalizaci a nezbytná opatření k zajištění bezpečnosti provozu a cestujících.
Uchazeč o místo strojvedoucího musí splňovat např.: Minimálně střední vzdělání s výučním listem v oborech strojní, elektrotechnické, stavební nebo dopravní, praxe v elektro (silnoproud) oboru nebo dopravě výhodou, minimální věk 20 let a velmi dobrý zdravotní stav.