Pražská koalice neříká lidem pravdu, když se rozhodla o čtvrtinu zdražit jednorázové turistické jízdné. Před rokem totiž tvrdila, že k tomu, aby se stabilizovalo hospodaření dopravního podniku, je nezbytné zvyšovat cenu jednorázových jízdenek a každý rok postupně zdražovat i kupony o 365 korun. Opírala se přitom o materiál, který zpracoval organizátor pražské dopravy Ropid spolu s poradenskou společností Deloitte. Upozorňuje na to pražská ODS.
„Zdá se, že tady někdo lidem vědomě neříká pravdu. Pouhé zdražení turistického jízdného totiž nezajistí udržení současného rozsahu a kvality MHD v Praze. Kdyby nebyli populisté museli by přiznat, že se MHD neobejde bez postupného růstu příspěvku cestujících, nebo bude muset dojít ke snížení komfortu a redukci autobusových a tramvajových linek, nebo nočních spojů,“ podotkl předseda klubu zastupitelů magistrátu hlavního města Zdeněk Zajíček.
Ten upozorňuje na zmatky a rozpor se sliby a reálnými kroky, které ale budou mít dopad do peněženek lidí. Zvyšování ceny jízdného totiž přichází poté, co pražská koalice ještě vloni v prosinci tvrdila, že zatím jízdné ve veřejné dopravě nebude zvyšovat. V červenci přitom oznámila, že ke zdražování kuponů bude docházet postupně, každý rok o korunu denně, tedy každý rok o celkovou částku 365 korun. A ještě před komunálními volbami Piráti lidem slibovali jízdné zcela zdarma.
Starosta Městské Části Praha – Běchovice Ondřej Martan upozorňuje, že koalice v čele s Piráty zdražuje jízdné, aniž by měla nějaký audit či analýzu, z níž by vyplynulo, že zvýšením jednorázového jízdného se skutečně vybere více peněz, když třeba turisté v hlavním městě teď nejsou a do Prahy se budou vracet pomalu. „Chybí mimo jiné analýza nákladů vozohodin autobusů, která je zásadní pro zhodnocení ekonomické situace dopravního podniku. Piráti přitom před volbami slibovali transparentnost a otevřenost, teď ale obrátili a argumentují, že to je obchodní tajemství,“ připomněl Ondřej Martan.
„Pražané měli být nejdříve seznámeni s tím, zda se zvýšení cen jízdenek nějak promítne do kvality MHD v následujících letech. Férové vůči Pražanům by rovněž bylo, aby je vedení Prahy seznámilo s tím, v jakém trendu bude zdražování pokračovat a proč. Ruku v ruce s návrhem na zvýšení jízdného je třeba veřejnosti ukázat analýzu fungování ekonomiky dopravního podniku,“ dodal Martan.
Dopravní podcast (107): … s Ondřejem Martanem o financování pražské MHD
Podle ODS by koalice pod vedením Pirátů měla veřejnosti také vysvětlit, proč dojde ke skokovému zdražení i sms jízdenek. Pro některé lidi je to dostupný a jednoduchý způsob, jak si pořídit jízdenku. Prodej jízdenek přes sms ale nevyžaduje náklady jako prodejní automaty. Není ale jasné, na základě jaké analýzy nebo alespoň předpokladu, koalice dospěla k tomu, že se musí navyšovat cena i sms jízdenek.
„Proto na dnešní jednáním zastupitelstva chceme zařadit bod k hospodaření dopravního podniku a k důvodům pro zdražení jízdného v Praze. Věřme, že Pražané na tyto otázky, které chceme položit, dostanou odpověď,“ uzavřel Zdeněk Zajíček.
TZ ODS Praha