Zachráněné tramvaje v Česku

Tramvaje na zahradě, u čerpací stanice, či v poli. V posledních letech se objevují tramvaje na nových místech. Tramvajoví nadšenci odkupují od dopravních podniků vyřazené vozy. Novodobé vlně dominují především tramvaje řady T3, které jsou ve většině měst vyřazovány z provozu.

Během natáčení 79. Dopravního podcastu (v říjnu 2020) jsme došli k nápadu zmonitorovat zachráněné tramvaje v Česku. V některých případech mají vyřazené tramvaje sloužit jako bufet, jindy je nadšenci umístí na střechu své garáže, či na zahradu. Zároveň se tramvaje nově vyskytují v řadě menších muzeích.

Historická souprava v Radešíně

Největší zájem byl v posledních letech o tramvaje řady T3, vyráběné v ČKD Tatra. Někteří už začínají odkupovat i první vyřazení nízkopodlažní tramvaje. Kromě liberecké, resp. už několik let vrchlabské nízkopodlažní tramvaje RT6, se v poslední době do soukromých sbírek dostaly plzeňské tramvaje Astra.

Tramvaj T6A5 (ev. č. 8721) v Praze 6 Podbabě před Domem dětí a mládeže
Tramvaj RT6S odstavená ve Vrchlabí (v roce 2021 stojí na jiném místě)

Jelikož zachráněných tramvají bude pravděpodobně přibývat, rozhodl jsem se začít tato vozidla monitorovat. V současnosti mapa zobrazuje 39 tramvají, z toho 23 vozů řady T3. U každé tramvaje jsou uvedeny informace o původu vozu, evidenční číslo a další podrobnosti s fotografií.

Zajímavostí je i to, že tramvaje se nově vyskytují v krajích, kde nejezdí běžná tramvajová doprava. Jedná se například Středočeský a Zlínský kraj, či Vysočinu.

Zveřejnění mapy zobrazující polohy zachráněných tramvají je poměrně citlivá záležitost. Na jednu stranu data ocení řada tramvajových nadšenců, ale na druhou strany by se mohly tramvaje stát i cílem vandalů. A třetí důvod. Sběr dat a jejich implementace do mapy spolklo mnoho hodin práce. Skuteční zájemci dokáží tuto odvedenou práci ocenit.

Náhled mapy Zachráněné tramvaje

Proto přístup k mapě je určen pouze zájemcům z řad patronů Dopravního podcastu, kteří mají zakoupenou „předplatní jízdenku“.

Drtivá většina tramvají se nachází na soukromých pozemcích.

Patreonem se může stát každý. Funguje na podobném systému, jako předplatné časopisu.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou