Škoda Vagonka investovala stamiliony do výrobního závodu

Zásadní rozšíření výrobního zázemí společnosti Škoda Vagonka, které si vyžádalo celkem miliardu korun, jde do finále. Firma v těchto dnech úspěšně dokončila další ze stamilionových investičních akcí – konkrétně výstavbu nové moderní lakovny, instalaci automatických obráběcích center, zprovoznění svařovacího automatu a přípravky pro další tři svařovací linky. V lakovně se bude moct týdně nastříkat plocha vagonů o rozloze fotbalového hřiště a je jednou z největších ve střední Evropě. Díky investicím se ve Vagonce zvýší výroba nových vlaků až o dvě třetiny oproti současnosti. Škoda Vagonka je členem skupiny Škoda Transportation ze Skupiny PPF.

Zásadní investice v ostravské Vagonce jsou součástí našeho projektu Nová Vagonka, který začal před 444 dny. Za tu dobu se nám již podařilo vybudovat největší portálové obráběcí centrum v Evropě. Celkem jsme vynaložili na modernizaci a rozšíření areálu jednu miliardu korun a vytváříme na pět set nových pracovních míst. Projekt je symbolem rozvoje společnosti Škoda Vagonka a jejího sílícího postavení na trhu,“ říká Petr Brzezina, Prezident a předseda představenstva skupiny Škoda Transportation.

Nová lakovna i obráběcí centra, která v Ostravě vyrostla, patří ke špičkovým pracovištím svého druhu v Evropě. „Výrazně zvyšujeme naše výrobní kapacity. Budeme tak moci kromě vlastních zakázek pracovat i na dalších projektech v rámci skupiny Škoda Transportation,“ uvádí Martin Bednarz, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Škoda Vagonka a ještě doplňuje: „Nejvýznamnější investice do technologií se nám podařilo završit, přesto však budeme dále investovat do zvýšení produktivity a efektivity výroby, bezpečnosti práce, ekologie (zateplení a úspornější osvětlení), digitalizace apod.“

Co aktuální investice škodovácké firmě přinesou? Nová lakovna v Ostravě umožní týdne nastříkat plochy vagonů o rozloze fotbalového hřiště. Ročně jí bude moct projít až 120 vlakových skříní, což je proti dosavadnímu stavu nárůst o dvě třetiny. Nová obráběcí centra zase rozšiřují možnosti firmy v oblasti výroby hrubých staveb kolejových vozidel, a to jak s normálním rozchodem, tak i pro široký rozchod. „V Ostravě aktuálně pracujeme například na dodávkách nových vozidel pro Lotyšsko, metro ve Varšavě nebo tuzemskou železnici – konkrétně pro Jihomoravský kraj a České dráhy. Zároveň se připravujeme i na projekt elektrických jednotek pro Estonsko,“ doplnil Martin Bednarz.

Současná etapa rozšíření výrobního zázemí navazuje na nedávnou akci, kdy Škoda Vagonka zprovoznila největší obráběcí centrum v Evropě. Šlo o unikátní stroj za zhruba 100 milionů korun, díky kterému může obrábět obří nadrozměrné hliníkové díly. Celkem 360 tun vážící zařízení o délce padesát a šířce deset metrů již několik měsíců v Ostravě slouží k výrobě podsestav hrubých staveb železničních vozidel pro zákazníky v tuzemsku i zahraničí. Výroba se díky tomu postupně zpětinásobí, protože před výstavbou se zde vyrobilo cca 50 hrubých staveb ročně a s novým centrem se Škodovka dostane až na 250.

Škoda Vagonka celkově během dvou let proinvestuje jednu miliardu korun. Mezi nejvýznamnější akce patří právě vybudování nové lakovny, čtyř obráběcích center, pěti nových výrobních linek hrubých staveb (skříní), linky konečné montáže, výkup pozemků, zateplení budov, vybudování zázemí pro zaměstnance, rozšíření a vybavení skladů, zlepšení logistiky areálu a další. Díky odkupu nových pozemků a pronájmu hal ve Vítkovicích zdvojnásobila Škoda Vagonka plochu svého výrobního zázemí.

Lakovna

Jedná se o univerzální lakovnu kolejových vozidel, která obsahuje celkem osm pracovišť. Pracoviště jsou navržena jak pro vozy evropského charakteru, tak i pro vozy určené na východní trh. Jedná se o dvě kombinované stříkací kabiny (možnost lakování, vytěkání a sušení do 60 °C), tryskací kabinu, čtyři přípravné kabiny a pracoviště finální přejímky. Provětrávání stříkacích kabin zajišťuje 6 vzduchotechnických jednotek důmyslně umístěných na ocelové plošině mezi samotnými kabinami. Ve všech pracovištích jsou instalovány pojízdné plošiny pro obsluhu, s výjimkou tryskací kabiny, kde jsou lávky pevné.

Kromě samotných pracovišť je důležité také jejich zázemí. I když bylo při návrhu dbáno nejen na technické, ale i na (co se týče provozních nákladů) ekonomické a úsporné řešení, jsou celkové výkony jednotlivých médií mimořádné. Vytápění kabin zajišťují hořáky o celkové kapacitě téměř 2,5 MW, celkový chladící výkon jednotek je 1,1 MW a elektrické rozvaděče jsou dimenzovány na příkon přes 2,2 MW. Tlakový vzduch dodávají tři úsporné lamelové kompresory s externí sušičkou vzduchu, z toho jeden je vybaven rekuperační sadou pro zpětné získávání tepla pro ohřev užitkové vody. Rozvod vzduchu je v hliníkovém modulovém potrubí s dvěma 5m3 vzdušníky a celková kapacita těchto kompresorů je přes 3 000 Nm3/h. Záchyt plynných emisí je řešen pomocí zařízení se zeolitovým koncentrátorem a tříkomorovým reaktorem.

Obráběcí centra

  • Řídicí systém stroje Heidenhain TNC640
  • Obsluha stroje ovládá stroj z klimatizované protihlukové kabiny
  • Obsluha má možnost sledovat vřeteno pomocí kamerového systému
  • Stroj obsahuje výměník nástrojů s automatickou výměnou
  • Velikost upínací plochy stroje 200/5 (malý stroj) je 2 000 mm × 5 000 mm
  • Velikost upínací plochy stroje 400/9 (střední stroj) je 4 000 mm × 9 000 mm

TZ Škoda Transportation