Ulicemi metropole se od minulé středy prohání první tramvaj v novém vizuálu Pražské integrované dopravy (PID). Šedo-červený stejnokroj PID není po chuti všem. Proč tomu tak je?
Jedná se o vůz Škoda 14T, který je k vidění na několika linkách vyrážejících z vozovny Kobylisy. Jeho oficiální představení ale fanoušky hromadné dopravy v hlavním městě rozděluje na dva nesmiřitelné tábory. Některým se jednotný šedo-červený kabát, který mají v budoucnu vyfasovat téměř všechny autobusy a tramvaje v Praze, líbí. Jiní přebarvování pražské MHD do jedné vizuální identity bojkotují. Proč tomu tak je, si deník Metro ujasňoval s šéfredaktorem dopravního magazínu MHD86.cz Ondřejem Matějem Hrubešem.
„Myslím, že je třeba oddělit od sebe dvě roviny. Jedna věc je to, zda se někomu líbí zvolený barevný vizuál jako takový. Každý máme koneckonců jiný vkus. Je tu ale věc druhá, mnohem důležitější, a to zda je správně, aby měla Praha jednotný vzhled MHD. Nejčastěji je totiž slyšet pouze kritika vzhledu. A pokud někdo kritizuje sjednocování, většinou si myslí, že již Praha nějaký systém měla či má,“ říká pro deník Metro Hrubeš.
Zvyk je pro řadu cestujících železná košile. Autobusy pražského dopravního podniku skutečně sjednocenou barevnou identitu již dávno mají. U tramvají je na tom však hlavní město podstatně hůře. „Barevná integrita červené, béžové a sloní žluté, tedy barev Prahy, není na tramvajích respektována již od roku 1995. Nepřipadá mi proto jako příliš rozumné řešit v roce 2021 fakt, že nové barevné schéma PID nerespektuje barvy Prahy,“ dodává Hrubeš.
Nejhlasitějšími příznivci a odpůrci nového vizuálu PID bývají v diskuzích pochopitelně fanoušci hromadné dopravy, takzvaní šotoušové. Těm nezřídka vadí také nefotogeničnost nového stejnokroje. Je totiž podstatně méně barevný. Podle Hrubeše ale zapomínají, že má jednotný lak sloužit především cestujícím. „Typickým příkladem je Berlín, kde jsou například všechny vozy MHD včetně metra žluté. Jednotný vzhled mají také vozy veřejné dopravy ve Vídni. Cestující musí na první pohled vidět, do jakého dopravního prostředku může se svou předplacenou jízdenkou směle naskočit. Orientace v systému je klíčová. Právě proto mně osobně vadí, že se budou udělovat v rámci jednotného vizuálu výjimky,“ doplňuje pro Metro Hrubeš.
Pomineme-li retro vozy, oněmi výjimkami jsou některé tramvaje Škoda 15T či rekonstrukce tramvají T3. Jde o tramvaje, kterých je ve vozovém parku dopravního podniku velké množství a ulice Prahy budou brázdit pravděpodobně ještě za 40 let.
Na veřejné prezentační akci, kterou minulý týden pořádal dopravní podnik, se objevili také protestující s transparenty. Ti upozorňovali nejen na výše zmíněné nedostatky, ale také na údajný netransparentní způsob výběru, znějž byla zcela vyloučena veřejnost. „Mezi protestujícími byli například zástupci dopravního webu Metrobus. Z jejich spřáteleného facebookového profilu SPVHD & Tram-bus.cz poté vyplynulo, že pokud by se o akci vědělo dříve, bylo by protestujících ještě více,“ říká Hrubeš a dodává: „Po této události není divu, že se část podobných akcí koná pouze pro akreditované novináře. Bude škoda, pokud kvůli některým lidem zařadí dopravní podnik zpátečku a přestane o podobných věcech informovat,“ míní Hrubeš.
První vlaštovkou jednotného vizuálu se loni na podzim stal autobus SOR NB12, jenž byl nasazen na linku 176. Do konce roku ho mají následovat ještě další autobusy. Jednotný vizuál nenafasují aktuálně zmodernizované tramvaje KT8N, nakoupené od maďarského dopravce. Důvodem je dohoda mezi Ropidem, dopravním podnikem a magistrátem.
Novou grafickou podobu vozů schválil magistrát na podzim. Vizuál jako takový je z roku 2019, avšak stále ještě není kompletně dopilovaný. Veřejnosti například nebyla doposud představena konečná verze pro piktogramy, bezpečnostní samolepky i fonty nápisů.
Autor článku: Filip Jarešovský
Vyšlo 25. 5. 2021 na webu metro.cz a v tištěném vydání.