DPP postupně vyřadí devět retro tramvají. Není pro ně využití

Neveselá zpráva přichází z Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) k vozovému parku tzv. retro tramvají. S ohledem na dlouhodobě pozastavený provoz retrolinky 23 plánuje dopravní podnik postupně z provozu vyřadit devět retro tramvají.

„Vzhledem k tomu, že není v provozu nostalgická linka 23 a není zřejmé kdy a jestli bude vůbec obnovena, a využití retrovozů je nízké, jsme se rozhodli ponechat si pouze část flotily retrovozů, celkem 16 vozidel,“ sdělil dopravnímu magazínu MHD86 Daniel Šabík, vedoucí komunikace DPP a dodává: „Menší část flotily, celkem 9 retrovozů, použijeme na náhradní díly, případně nevyužité tramvaje prodáme. Vyřazování bude ale probíhat postupně, v průběhu několika let.“

Už v minulých týdnech psali pracovníci dopravního podniku na sociální sítě, že především hloubětínské vozy čeká vyřazování. Není pro ně totiž „práce“ a zároveň s ohledem na zbouranou halu vozovny Hloubětín postávají retro tramvaje pod širým nebem. To vozům v kombinaci s dlouhodobým odstavením nesvědčí.

V současnosti je vypravování retro tramvají skutečně tragické. Jeden vůz krouží na lince 2 a jeden vůz potkáte na lince 42. Oba vozy jsou vypravovány ze Střešovic. Šotouši mezi zaměstnanci DPP k tomu občas vypraví retro vůz i na jiné linky. V poslední době se objevily retrovozy na linkách 14 a 19, ale v minulosti už si fandové odškrtli vypravení například na linky 18, 22, 30, 32 a 35.

Jak je dobře patrné, při tomto vypravení je držení velkého počtu retrovozů nesmyslné. Podle zákulisích informací leží hlavní spor o retrolinku 23 na pražském magistrátu, který odmítá její obnovení a tak trochu na truc některým představitelům v dopravním podniku vymyslel historické linky 42 a 43, kterými nahradil retrolinku 23.

Jenže linky 42 a 43 mají jinou trasu, než původní linka 23 a tak dokonce dvě zastávky zůstaly zcela bez obsluhy pravidelnou linkou MHD – Zvonařka a Myslbekova. Především Pražané bydlící na Vinohradech v oblasti Zvonařky mají už rok prodlouženou docházkovou vzdálenost na nejbližší zastávku MHD, kde je zajišťován pravidelný provoz.

Renovace retro vozů

Přesto, že se chystá redukce vozového parku retro tramvají, v minulosti dopravní podnik nakoupil vyřazené tramvaje z Liberce a z Bratislavy, kterými. Vozy T2 z Liberce prošly renovací v Ostravě a už přes rok jezdí na pražských linkách, vůz K2 zakoupený z Bratislavy teprve renovace čeká.

„V těchto dnech dokončujeme tendr na renovaci tramvaje K2, kterou jsme v červnu zakoupili od Dopravního podniku Bratislava. Po podpisu smlouvy bude tramvaj v následujících týdnech převezena k celkové renovaci, která bude probíhat zhruba do konce příštího roku. Poté tramvaj K2 zařadíme do retroflotily. Kromě ní v současnosti neplánujeme další renovace nových retrovozů,“ sdělil Daniel Šabík (DPP). Zdá se, že vozy T3SUCS ev. č. 7269 a T3M ev. č. 8042 byly v dlouhou dobu poslední, které prošly renovací.

Které vozy budou zachovány a které budou zdrojem náhradních dílů?

Ač jsou podle dopravního podniku zatím všechny retro tramvaje v provozním stavu, už proběhlo jejich rozdělení na dvě skupiny. První skupina vozů zůstane v provozní sbírce a druhá skupina vozů je určena k postupnému vyřazování z provozu. Jedná se o vozy evidenčních čísel …

… pokračování článku pro předplatitele na Patreonu.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.