Už měsíc se Praha bojí odpovědět na otázky k financování linek 42, 43 a AE

V letošní turistické sezóně se hlavní město Praha rozhodlo zavést tramvajové turistické linky 42 a 43. Mají se tvářit jako ekonomicky výdělečné, ale existují o tom pochybnosti. Velká část pasažérů totiž jezdí zadarmo na kupóny. Pochybnosti jsou i kolem obnovení linky AE na letiště.

V minulých letech jezdila v Praze retro linka 23, která pomáhala v turistické špičce na lince 22 jezdící mezi centrem města a Pražským hradem. Tato retro linka byla zahrnuta do klasického tarifu PID a byly na ní vypravovány speciální retro tramvaje řady T3, které neodmyslitelně patří k Praze. Linka se stala natolik oblíbenou a vyhledávanou, že se dostala do turistických průvodců a Praha skrze dopravní podnik pro linku nakoupila další retro tramvaje z Liberce a Bratislavy a značnou část vozů zrenovovala do původní podoby.

Jenže provoz retrolinky 23 zastavila koronakrize a linka nebyla dodnes obnovena, ač se jinak provoz MHD vrátil už téměř do normálu. Místo retrolinky 23 si představitelé Prahy vymysleli turistické linky 42 a 43. Ty měli být určeny čistě pro turisty za turistické denní jízdné ve výši 200 Kč (jednodenní jízdenka na linku 42 neexistuje). Jenže nakonec se ukázalo, že řada turistů v historických tramvajích neplatí a pouze odevzdává jakýsi kupón, který dostali v hotelu. Financování linek 42 a 43 tím dostává trhlinu. Provoz sanují Češi, kteří přijedou do Prahy na výlet a chtějí se svézt historickou tramvají. Za jízdu z Václavského náměstí na Pražský hrad zaplatí rodina se dvěma dětmi 600 korun. Stejnou cenu zaplatí i pražská rodina, která nebydlí v hotelu.

Právě z těchto důvodů byly na Magistrát hl. m. Prahy, Dopravní podnik hl. m. Prahy i ROPID odeslány 21. července 2021 otázky k ekonomice těchto linek. I přes urgence jsou dosud bez odpovědí. Jediný, kdo reagoval byl tiskový mluvčí Magistrátu hl. m. Prahy Vít Hofman slovy: „Za Prahu k dotazům bohužel nemám žádné informace.“

Proč se bojí odpovědět Adam Scheinherr (náměstek pro pražskou dopravu), Petr Witowski (generální ředitel dopravního podniku), či tiskové oddělení dopravního podniku? Všichni dotazy obdrželi.

Je to proto, že linky 42 a 43 jsou pro Prahu ztrátové a proto těžko obhajitelné? Proč fakticky platí jiný tarif pro ubytované turisty a jiný pro Pražany? Skutečně si linky na sebe vydělají? Nebo Pražané linky turistům dotují?

Otázky zaslané DPP a vedení města (aktualizované k 22. 8. 2021):

Linka 42 – provozní období 1.7. 2021-22.8.2021 (či za spočítané období)
Jaké jsou náklady na provoz linky 42 v tomto období?
Kolik osob bylo linkou celkově přepraveno v tomto období?
Kolik osob z celkového počtu přepravených mělo zakoupeno jízdenku?
Kolik osob z celkového počtu přepravených bylo přepraveno na „turistický kupón“?
Kolik Kč bylo utrženo z jízdného na lince 42 v tomto období?
Jak jsou financovány tzv. „kupónky“ pro turisty, které dostávají zdarma?

Linka 43 – provozní období 1.7. 2021-22.8.2021 (či za spočítané období)
Jaké jsou náklady na provoz linky 43 v tomto období?
Kolik osob bylo linkou celkově přepraveno v tomto období?
Kolik osob z celkového počtu přepravených mělo zakoupeno jízdenku?
Kolik osob z celkového počtu přepravených bylo přepraveno na „turistický kupón“?
Kolik Kč bylo utrženo z jízdného na lince 43 v tomto období?

Podobně nejasné to je s autobusovou linkou AE. Zatímco u retrolinky 23 používá město argument, že v Praze je nedostatek turistů, obnovení speciální linky AE na letiště argumentuje město naopak zvýšeným turistickým ruchem.

Jelikož Praha financuje provoz městské dopravy, která jezdí i na letiště, není zřejmé, z jakého důvodu město zavádí duplicitní autobusovou linku kopírující metro.

Linkou AE Praha „tahá“ cestující z metra A a linky 119. Ani jedna z těchto linek přitom není na hraně kapacity, aby bylo třeba jejich provoz posilovat linkou AE. Nedává proto ekonomický smysl, aby Praha provozovala duplicitní linku. Navíc neekologickou.

Bude zajímavé opět slyšet vedení města, až bude chtít rušit autobusy na Plzeňské s argumentem, že ulicí jezdí už tramvaje. Tady jezdí AE podél tramvají a metra a jak se ukazuje, nevadí to.

Otázky k AE jsou také už měsíc bez odpovědí

Linka AE – provozní období 1.7. 2021-22.8.2021 (či za spočítané období)
Jaké jsou náklady na provoz linky AE v tomto období?
Kolik osob bylo linkou přepraveno v tomto období?
Kolik Kč bylo utrženo z jízdného na lince AE v tomto období?
Jaká byla průměrná obsazenost spojů linky 119 v tomto období?

Bylo by velmi žádoucí, kdyby se stala veřejná doprava v Praze transparentní. Tajné financování zmíněných linek jen vyvolává pochybnosti. Přitom to byli Piráti a Praha sobě, kteří chtěli udělat Prahu lepší a transparentnější.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.