Když se začala během koronakrize omezovat městská doprava v Praze, často se vycházelo z počtu přepravených osob v metru. Od té doby je to číslo, které se pravidelně sleduje. Ale ještě zajímavější je se podívat na jednotlivé trasy a stanice. Někde se vrací cestující rychleji, někde pomaleji.
První sestava grafů porovnává jednotlivé linky během letních prázdnin v letech 2019, 2020 a 2021. U linky A je dobře viditelný nárůst cestujících mezi roky 2020 a 2021. Velkou roli v tom budou mít turisté, kteří se vrací do Prahy. Poměr turistů na lince A je největší ze všech tras pražského metra. Naopak u linek B a C během letních prázdnin jsou patrné podobné výsledky jako během loňského léta.
Druhá sestava grafů se zaměřuje na vybrané stanice. Vždy tři stanice na každé trase, každá s jiným charakterem dopravy.
Značný nárůst cestujících hlásí stanice metra Malostranská, což potvrzuje růst turistického ruchu. Drobné zvýšení počtu cestujících hlásí i Hradčanská. Ale třeba stanice metra Petřiny, která není ovlivněna turisty, ani dojíždějícími, vykazuje podobná data v letech 2020 a 2021.
Pokles cestujících hlásí stanice Anděl na lince B. Bude příčinou stále velký podíl práce z domova, místo z kanceláří? Zavřený vestibul směr Na Knížecí? Jistou roli hraje také pomalý návrat obyvatel do obchodních center a restaurací. Další stanice na lince B Černý Most a Náměstí Republiky mají letní využití letos podobné s tím loňským.
Mírný nárůst cestujících je patrný na lince C. Tady bude především zajímavé sledovat data od září, až se lidé vrátí z dovolených do zaměstnání a děti do škol.
Za poskytnutí podrobných dat patří poděkování Danielu Šabíkovi, vedoucímu komunikace v Dopravním podniku hl. m. Prahy.