Lidé, kteří pendlují vlakem na trase mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm, se dočkají vyššího komfortu cestování. Staré vozy, které na této trati číslo 323 jezdí, budou s novými jízdními řády od 12. prosince nahrazeny moderními vlakovými soupravami typu push-pull. Jednu z pěti souprav, které budou na tuto trať nasazeny, v Ostravě představili zástupci Moravskoslezského kraje, Českých drah a Škody Transportation.
„Máme eminentní zájem obnovit a modernizovat vlaky, očekáváme vyšší komfort cestování na železnici, rozvoj chytrých služeb a rychlý, ekologický provoz. To vše samozřejmě stojí velké peníze. I proto jsme uzavírali smlouvy s Českými drahami o zajišťování regionální železniční dopravy tak, aby to umožnovalo národnímu dopravci dosáhnout na evropské peníze. S jejich pomocí pak mohl nakoupit i tyto nové vlakové soupravy,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
Osobní vozy a motoráky, které po trati 323 do Beskyd jezdí, nahradí nové dvoupodlažní soupravy vyrobené v ostravském závodě skupiny Škoda Transportation. V soupravách typu push-pull bude instalováno nové samoobslužné zařízení pro nákup jízdenek přes čipovou kartu ODISku. Od prosincových změn jízdních řádů dojde také ke změně organizace provozu.
„Staré vlakové soupravy, které tu po kolejích Moravskoslezského kraje pořád ještě jezdí, jsou nepohodlné a pomalé. Byli bychom rádi, kdyby moderní soupravy, ve kterých je samozřejmostí wi-fi, klimatizace, bezbariérový přístup, vybavení pro invalidní cestující, prostory pro převoz kočárků, jízdních kol, lyží a objemných zavazadel, co nejdříve jezdily i na dalších regionálních tratích.,“ řekl první náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka. Dodal, že nové push-pully zatím potáhne dieselová lokomotiva, poté, co bude trať elektrifikovaná, elektrická.
„V následujících letech bychom chtěli všechny vozy na elektřinu a ideálně i na baterky a vodík, kterému já osobně věřím ze všech alternativních technologií nejvíce,“ prohlásil náměstek hejtmana Jakub Unucka.
„Vlaky typu push-pull jsou na území České republiky novinkou. V základní sestavě budou složené z jednoho řídícího a dvou vložených vozů. Díky tomu mohou v cílové stanici rychle změnit směr jízdy bez dlouhého přesunu lokomotivy. To přispěje ke zrychlení dopravy a zkrácení jízdních dob. Navíc je díky tomu můžeme bez komplikací provozovat na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. V případě těch druhých při elektrifikaci stačí rychle vyměnit jen lokomotivu a nemusíme nakupovat po pár letech celé nové soupravy. V provozu tak vlaky push-pull doplní nejprve upravené lokomotivy řady 750 z flotily Českých drah a po modernizaci a elektrifikaci podbeskydské magistrály je nahradí elektrické stroje,“ řekl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu a doplnil: „Celkem pět souprav bude jezdit na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm. Vlaky s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení nabídnou cestujícím komfortní interiér, bezbariérový přístup a moderní prvky výbavy. Zároveň v nich bude dostatek místa pro dětské kočárky, jízdní kola a nechybí ani speciální držáky na lyže. Velká okna v horním podlaží patrových vlaků pak nabídnou výletníkům jedinečné panoramatické pohledy na Beskydy.“
Nové vlaky budou vybaveny i palubní částí evropského vlakového zabezpečovače ETCS a mají i elektronicky ovládané dveře s tlačítkem a bezpečnostním systémem, který zaručí jejich blokování proti otevření již před rozjezdem vlaku. Díky tomu se také podstatně zvýší bezpečnost cestování. Kontrakt na pořízení nových vlaků v hodnotě asi 1 miliardy korun uzavřely České dráhy v březnu 2019.
„Nová generace dvoupatrových souprav, které jsme představili, plně odpovídá standardům v západní Evropě. Cestující budou jezdit v moderních pohodlných vozech, které mají ve standardní výbavě klimatizaci i zásuvky pro nabíjení drobné elektroniky. Ocení jistě i nová okna, která jsou vyrobena tak, aby lépe propouštěla mobilní signál. Již při navrhování souprav jsme mysleli i na cestující s aktivním životním stylem a v soupravě je tak dostatek prostoru pro jízdní kola a lyže,“ popsal Petr Brzezina, prezident a předseda představenstva ve skupině Škoda Transportation.
„Velkou výhodou soupravy je také její flexibilita a modularita. Může být totiž spojena a vedena jak s elektrickou lokomotivou, nebo s jakýmkoliv jiným pohonem např. bateriovým, dieselovým, vodíkovým apod. Soupravu je tedy možné provozovat na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Další výhodou je možnost modulárně měnit kapacitu soupravy přidáním více vložených vozů a měnit takto efektivně kapacitu soupravy dle aktuálních potřeb dopravce,“ dodal Petr Brzezina.
Moravskoslezský kraj ročně dotuje veřejnou dopravu v regionu stamiliony korun. V rozpočtu na rok 2021 je vyčleněno 950 milionů korun na linkovou autobusovou dopravu a 700 milionů na drážní dopravu, na kterou ještě přispívá také stát zhruba 300 miliony korun.
TZ Moravskoslezský kraj