Modernizace vestibulu metra Na Knížecí dokončena

Otevření zmodernizovaného vestibulu stanice metra Anděl - Na Knížecí.

Po necelých 11 měsících stavebních prací Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve stanici metra Anděl otevřel pro cestující kompletně zmodernizovaný vestibul Na Knížecí. Vestibul dostal nové podhledy, energeticky úspornější LED osvětlení, DPP v něm odstranil zejména průsaky do stanice, zrekonstruoval výstupy do uliční úrovně a vyměnil původní eskalátory z úrovně nástupiště do vestibulu, rozvody
i vzduchotechniku. Modernizaci vestibulu realizovaly společnosti HOCHTIEF CZ a Syner. Celkové stavební náklady této investiční akce jsou 259 milionů Kč, třetinu z nich pokryjí dotace EU z fondu Operační program Praha – pól růstu ČR.

Otevření zmodernizovaného vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí.

DPP v rámci této investiční akce zmodernizoval nejen celý veřejný prostor vestibulu včetně eskalátorů či výstupů do uliční úrovně, ale především odstranil průsaky do stanice a zrekonstruoval také neveřejné a technické prostory v této části stanice. Modernizací prošel samotný eskalátorový tunel, napínací komora a strojovna eskalátoru, nákladní výtah, sdělovací technika, vytápění, vodovodní rozvody nebo přístřešky výstupů. V celém vestibulu Na Knížecí jsou repasované nerezové obklady, nové podhledy z destiček METRO II ve stejném rastru jako původní, dále nové rozvody, elektroinstalace, vzduchotechnika, protipožární dveře, u výstupů odvodňovací žlábky i majáčky pro slabozraké. Vestibul dostal také nové, energeticky úspornější LED osvětlení, jehož liniové uspořádání nyní více odpovídá původnímu architektonickému návrhu stanice. Současně s modernizací DPP vybudoval i nové místnosti, jako např. rozvodnu osvětlení či sklad náhradních dílů pro eskalátory. Na závěr DPP opravil a vyčistil všechny kamenné obklady a dlažbu vestibulu, a opatřil je speciálním antigraffiti nátěrem.

Otevření zmodernizovaného vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí.

Ve vestibulu Na Knížecí DPP také vyměnil původní eskalátory sovětské výroby za moderní značky ThyssenKrupp s dopravním zdvihem 30 680 mm, sklonem 30° a dopravní rychlostí 0,75 m/s. Proto musel DPP v eskalátorovém tunelu nejdříve demontovat obklady a opravit poškozené zonty. Kromě toho DPP odstranil původní nosné konstrukce, vybudoval podpěry pro nové pohyblivé schody a opravil boční schodiště. Smaltované obkladové plechy nechal DPP zrepasovat.

Otevření zmodernizovaného vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí.

Rekonstrukce vestibulu Anděl/Na Knížecí je významná mimo jiné také tím, že jsme do ní zapojili i paní architektku metra Annu Švarc, se kterou jsme se mu snažili vrátit jeho původní podobu, jako když se otevíral. Mysleli jsme na osvětlení, barvy i rozdělení prostoru, aby byl vestibul prostorný a vzdušný. V jeho čele jsme obnovili i skleněnou vitrínu, kde budou k vidění výstavy a další umění. Po necelých 11 měsících znovu funguje důležitý přestupní uzel a v rekonstrukcích stanic metra budeme nadále pokračovat. Před měsícem jsme začali pracovat ve stanici Jiřího z Poděbrad, do konce roku bychom chtěli zahájit rekonstrukci stropní desky včetně modernizace vestibulu stanice Florenc. V plánu je Flora a Českomoravská. Abychom každou stanici zvládli modernizovat minimálně jednou za 30 let, musíme zahájit práce minimálně na dvou každý rok,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

O tom, že metro je z minulosti nejvíce podinvestovaná trakce v rámci pražské MHD vypovídají následující čísla: v metru máme 61 stanic a 76 vestibulů, z čehož pouze 14 stanic a 18 vestibulů je zatím zmodernizovaných. Snažíme se tento dluh dohnat, připravujeme projekty na modernizace dalších stanic, v současnosti např. Flora nebo Českomoravská, a zahajujeme stavební práce zhruba v taktu dvou stanic ročně. Před měsícem jsme začali pracovat ve stanici Jiřího z Poděbrad, do konce roku bychom chtěli zahájit rekonstrukci stropní desky včetně modernizace vestibulu stanice Florenc,“ doplnil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a dodal: „Vestibulu Na Knížecí jsme se v rámci modernizace snažili vrátit jeho původní ráz. Proto jsme např. odstranili nevzhledné obchodní stánky, které stály uprostřed vestibulu a zrekonstruovali jsme prosklené výlohy, které budou sloužit pro výstavy a prezentace DPP, hl. m. Prahy nebo městské části Praha 5.“

Otevření zmodernizovaného vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí.

Jsem rád, že můžeme Dopravnímu podniku předat nově zrekonstruovaný vestibul stanice metra Anděl – Na Knížecí. Jsem si vědom, že uzavření vstupu do jedné z nejfrekventovanějších stanic metra způsobilo pro cestující nemalé potíže, a proto jsem pyšný na to, že náš tým vše zvládnul včas a přístup z Knížecí je opět otevřený,“ uzavřel Jiří Dušek, ředitel divize Dopravní stavby HOCHTIEF CZ.

Otevření zmodernizovaného vestibulu stanice metra Anděl – Na Knížecí.

V roce 2015 DPP ve stanici vybudoval bezbariérové zpřístupnění v podobě dvojice výtahů vedoucích z nástupiště do uliční úrovně. Opačný vestibul Anděl stejnojmenné stanice metra DPP zmodernizoval v letech 2017 a 2018 včetně eskalátorů. DPP zbývá v celém systému metra vyměnit 46 dožívajících eskalátorů sovětské nebo československé výroby.

TZ DPP