V Paříži se – až na pár ulic – musí nyní jezdit pouze třicetikilometrovou rychlostí. Omezení, kterému tleská i vedení pražského magistrátu, si však v srdci Francie nezískalo tak velkou popularitu, jak si poněkud naivně mysleli tamější úřadující politici. Nicméně i přes tyto poznatky se začíná diskutovat o tom, že se stejná rychlost zavede v pražských ulicích.
Automobilová doprava zažívá od konce prázdnin téměř infarktové stavy. I městská hromadná doprava, především autobusy, nabírá neuvěřitelná zpoždění. Důvod? Hlavní město je rozkopáno zleva doprava a z jihu na sever. Opravy v ulicích jsou jen v malé míře, spíše však nikoliv, koordinovány a je jich příliš. Zoufale chybějí okruh kolem města, parkovací domy či promyšlenější režim zón placeného stání. Magistrát se sice chlubí nově budovaným parkhousem na Černém Mostě, který se rozšíří ze zhruba stovky na osm stovek míst. Jenže do Prahy přijíždí denně desítky tisíc automobilů, takže 800 míst je jen takové malé „plácnutí do vody“. A k dovršení všeho „zelený magistrát“ začíná uvažovat o zavedení omezení dle pařížského vzoru, tedy že se motoristé budou ploužit po rozkopaných komunikacích třicítkou. Hlavním argumentem zastánců omezení je vyšší bezpečnost, především chodců a magistrátem neustále protěžovaných cyklistů, ale také až otravný a neustále skloňovaný příspěvek k záchraně ovzduší na naší planetě, jehož jménem lze nařídit vlastně cokoliv, co vyhovuje právě vládnoucí garnituře komunálních politiků. Nutno ještě podotknout, že v Paříži vládne socialismus, levý střed až silně levicoví, stejně jako tomu je nyní v Praze. Podobnost nápadů tedy není nikoliv náhodná.
Novinka to není
Na druhou stranu – omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu není ve městech nic nového. „V rakouském Grazu, který je druhým největším městem, je toto nařízení už skoro 20 let. Ale platí, že na hlavních silnicích je stanovena maximální rychlost 50 km/h a tempem 30 km/h se musí jezdit ve vedlejších ulicích, v rezidenčních zastávkách a před školami,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, dopravní odborník a šéfredaktor specializovaného dopravního serveru MHD86.cz. A přidává pro někoho možná překvapující poznatek: „Jenže my už v Praze často zónu 30 máme. V souvislosti se zaváděním zón placeného stání jsou v rezidenčních zónách uplatňovány zóny 30 a přednosti zprava. Je to účinná kombinace na zklidnění dopravy v rezidenčních oblastech. Daleko vhodnější než instalace retardérů před křižovatkami,“ dodává Hrubeš. Je tedy rozumné udělat označení zón placeného stání a omezení rychlosti na třicet kilometrů v hodině najednou.
Politické hry namířené proti motoristům
„Jenže v Praze by někteří politici zavedli zóny 30 nejraději všude a to je špatně. Je naprosto nesmyslné, aby se omezovala rychlost na páteřních komunikacích. A tím myslím i snižování rychlosti ze 70 na 50 km/h v případě Severojižní magistrály,“ říká dále dopravní odborník. Zóna 30 patří do uzavřených lokalit, kde není žádoucí tranzitní doprava. „Proč Praha neřekne, že zóna 30 už ve městě fakticky funguje v rámci parkovacích zón? To jen někteří rozjíždějí další politickou hru proti ‚zlému‘ automobilismu,“ zlobí se Hrubeš. A obdobně to vidí jiní včetně politiků z opozice i koalice. „Po vzoru Paříže se nápad zřejmě honí hlavou i některým z pražských koaličních politiků. Jsem si jist, že minimálně několik radních by toto omezení velmi uvítalo. Šlo by ale rozhodně o opatření, které by bylo omezující a především ztrpčující řidičům jízdu autem. Je to stejné jako dřívější zásadní opatření v boji proti řidičům, jako omezení rychlosti na magistrále z 70 na 50 km/hod. Nebo uzavření Smetanova nábřeží bez konzultací s Prahou 1, jíž to způsobilo potíže v okolních ulicích. Myslím, že je to zkrátka další krok, jak lidem otrávit ježdění autem, a násilně je dostat na kolo či MHD,“ poznamenal pro Naši Prahu pražský opoziční zastupitel Patrik Nacher (ANO 2011).
Praha není horská vesnice…
Podívejme se opět do Paříže, kde již více než měsíc třicítka platí. Jak informovala iDNES, opatření podle Pařížanů jen zbytečně zvyšuje napětí mezi motoristy v ulicích. Někteří sníženou rychlost sice akceptují, jiní však nikoliv. Taxikáři nemohou vyhovět chvátajícím zákazníkům potřebujícím se dostat co nejdříve na důležitou schůzku či na letiště. A někdy to vypadá, že jsou v ulicích rychlejší chodci než motoristé… Jenže hlavní město není vesnice v horách, a kdo se do Prahy přistěhoval či tu bydlí, musí počítat s dopravou. Toto by si měli uvědomit všichni aktivisté, kteří podobné návrhy podporují. A stejného názoru je také poslanec Evropského parlamentu Jiří Pospíšil (TOP 09): „Dlouhodobě říkám a odmítám prosazovat na magistrátu kroky, které jsou dělány v ideologii, že automobil je hřích. V tuto chvíli sice není na stole návrh, který by řešil zavedení plošné třicítky v Praze, ale pokud někdy bude, tak ho rozhodně nepodpořím. Nelze totiž slepě po vzoru jednoho města zavádět pravidla ve městě druhém.“
Autor článku: Jan Bělohubý
Vyšlo 17. 9. 2021 v tištěném vydání čtrnáctideníku Naše Praha.