Euro: Ostrá soutěž o stavbu metra D

Tendr vypsaný pražským dopravním podnikem řešil antimonopolní úřad, čímž se čekání na vítěze zakázky protáhlo o čtrnáct měsíců

Trasa D pražského metra je největší plánovanou stavbou v metropoli v horizontu deseti let, takže není divu, že veřejná zakázka na stavbu úseku Pankrác – Olbrachtova byla ostře sledovaná a zúčastněné firmy ji braly jako prestižní záležitost. Zadavatel Dopravní podnik hlavního města Prahy začal už v roce 2019 s předběžnými tržními konzultacemi, v lednu 2020 vypsal tendr a konečně letos 8. července oznámil vítěze – Sdružení Metro 1.D. Vypadá to na poměrně hladký průběh, i když zbytečně dlouhý, ale realita je trochu jiná. Zkusíme ji popsat podrobněji.

Tržních konzultací se zúčastnilo osm společností, mimo jiné i SMP ze skupiny Vinci. Dopravní podnik oslovil firmy, o nichž je známo, že provádějí požadované stavební práce a účastní se pravidelně obdobných zadávacích řízení. Následně byla v lednu 2020 vypsána veřejná zakázka na stavební část provozního úseku Pankrác – Olbrachtova s termínem podání nabídek do 30. dubna 2020. V poslední den stavební společnost Eurovia podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) námitky proti výběrovému řízení, čímž investorovi prakticky znemožnila prodloužit termín pro podání nabídek či upravit zadávací podmínky.

Celý článek najdete v týdeníku Euro 21/2021 a nebo na webu tydenikeuro.cz.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou