Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) převzala poslední z flotily 25 nízkopodlažních elektrických jednotek, které pro ni vyrábělo sdružení Škoda Transportation a ŽOS Trnava. Vlaky, které jsou určeny pro provoz v Žilinském, Trenčínském a Prešovském kraji, předali zástupci výrobce na slavnostním setkání ve slovenských Vrútkách. Hodnota celé zakázky je 160 milionů Euro (cca 4 miliardy korun).
První dodané jednotky slouží na tratích, kde je provozuje slovenský státní dopravce, už od loňského roku. „Těší mě, že jsme dodavatelem ekologických vlaků, které pomáhají výrazně zvyšovat komfort a bezpečnost dopravy na slovenské železnici. Vždyť právě země našich východních sousedů je pro nás dlouhodobě klíčový obchodní partner – dodáváme nejen vozidla pro tamní železnici, ale pro slovenské města i tramvaje či trolejbusy,“ uvedl předseda představenstva a Prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
„Udělali jsme vše, co bylo v našich silách, abychom nové jednotky uvedli do provozu co nejdříve a poskytli cestujícím pohodlnější služby. Dodávka moderních vlaků, které jezdí i ve světě, byla úspěšně dokončena a nové jednotky představují obrovský skok v kvalitě cestování v regionu. Jsem přesvědčen, že bude zachována nejvyšší kvalita, protože jsme v rámci výběrového řízení stanovili náročná smluvní kritéria pro kontrolu kvality a dostupnosti vozidel. Už se těším na předání prvních Panterů na tratě východního Slovenska,“ uvedl Roman Koreň, předseda představenstva a generální ředitel ZSSK.
Flotila nových elektrických jednotek vznikala za úzké slovensko-české spolupráce, na jejich výrobě Škoda Transportation pracovala v těsné součinnosti se společností ŽOS Trnava. „Chtěl bych vyzdvihnout zejména práci pracovních skupin vedených projektovými manažery na obou stranách, ŽOS Trnava a Škoda Transportation, kteří měli velkou zásluhu nejen na úspěšném dokončení projektu, ale také na jeho urychlení o celých osm měsíců. Díky tomu náš zákazník, společnost Železničná spoločnosť Slovensko, uvedl všechny elektrické jednotky do provozu s předstihem,“ uvedl Miloš Kyselica, generální ředitel ŽOS Trnava
Moderní řešení pro regionální dopravu v Evropě
Cestující na škodováckých jednotkách oceňují zejména pohodlné sezení, elektrické zásuvky, klimatizaci nebo stylové LED-osvětlení interiéru. Soupravy nabízí také přehledný informační systém s monitory, vysoce výkonnou Wi-Fi, dostatek místa pro přepravu vozíčkářů, dětských kočárků, jízdních kol a snadný a bezbariérový nástup pro všechny cestující. „S obdobnými elektrickými jednotkami jsme úspěšní i jinde v Evropě, aktuálně probíhá výroba nové flotily pro Lotyšské dráhy a brzy zahájíme výrobu jednotek do Estonska. Pozitivní ohlasy na provoz našich nových vlaků ukazují, že jdeme správným směrem,“ uvedl Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva skupiny Škoda Transportation.
ZSSK nasazuje jednotky například hlavně na tratě Žilina – Trenčín, Žilina – Čadca, Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Nové elektrické jednotky jsou dodávány pro regionální provoz na všech elektrifikovaných tratích Slovenska pro rychlosti 160 km/h a napětí 3 kV a 25 kV. Dodávány jsou ve dvou provedeních. První s délkou 80 m a kapacitou 247 sedadel a druhé provedení dlouhé 106 m s kapacitou 343 sedadel. Každý vůz soupravy má klasické uspořádání dvou podvozků a každá elektrická jednotka má vždy tři hnací podvozky. Díky tomu mají soupravy vynikající jízdní vlastnosti na všech elektrifikovaných tratích Slovenska a umožňují spolehlivé dodržování jízdního řádu i v náročných zimních podmínkách.
V příštích letech se flotila rozroste až o 20 nových jednotek
V září navíc konsorcium firem Škoda Transportation a ŽOS Trnava podepsalo se ZSSK smlouvu na dodání dalších až 20 vlaků stejného typu. Předmětem smlouvy je dodání 9 kusů elektrických jednotek s možnou opcí na dalších 11 kusů. Prvních 9 nových čtyřvozových RegioPanterů bude jezdit v Košickém a Prešovském kraji. Flotila těchto jednotek se tak na Slovensku rozroste až na 34 a v případě uplatnění opce až na 45.
TZ Škoda Transportation