V Braniborsku plánují nasadit nové elektrické jednotky s bateriovým pohonem

Metropolitní oblast Berlín-Braniborsko převezme koncem roku 2024 první bezemisní regionální dvouzdrojové elektrické jednotky trolej/akumulátor, uvedeny do provozu budou společně s novým jízdním řádem s rozšířenou nabídkou spojů. Společnost Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), která začátkem června opět získala zakázku na provozování této železniční sítě, si objednala 31 dvouvozových bateriových jednotek Mireo Plus B od společnosti Siemens Mobility. Za plánování a financování regionální osobní železniční dopravy v regionu VBB jsou zodpovědné spolkové země Berlín a Braniborsko.

V celoevropském výběrovém řízení na provozování železniční sítě ve východním Braniborsku kladly spolkové země Berlín a Braniborsko jasný důraz na alternativní zdroje energie a snížení znečištění životního prostředí. Doposud byla na tratích sítě Východního Braniborska provozována vozidla se spalovacími dieselovými motory. Používáním dvouzdrojových elektrických jednotek trolej/akumulátor typu Mireo Plus B se v budoucnu v síti Východního Braniborska sníží spotřeba nafty o 4,4 milionu litrů ročně. Nová vozidla zcela odstraní lokální emise CO2 a, v závislosti na skladbě elektrické energie, sníží emise napříč regiony o přibližně 11 500 tun ročně a zároveň dojde k významnému snížení emisí pevných částic.

Hybridní bateriové železniční vozidlo je určeno pro provoz na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. Na neelektrifikovaných úsecích zajišťují dodávku energie lithium-iontové akumulátory, které byly předtím nabity během jízdy na elektrifikovaných úsecích. Nová platforma je vybavena pokročilými technologiemi pro snížení spotřeby energie trakčního pohonu, vytápění prostoru pro cestující a optimalizací jízdy a brzdění vlaku. Mireo Plus je vybaveno účinnou elektrodynamickou rekuperační brzdou, která umožňuje využití brzdné energie k rekuperaci do napájecí sítě nebo k nabíjení trakční baterie. To je výhodné zejména při jízdě na neelektrifikovaných tratích, kde se rekuperovaná brzdná energie využívá k pohonu vozidla a současně je významně sníženo opotřebení brzdového obložení a s tím spojené emise prachových částic. Dvouvozová železniční jednotka má dojezd na akumulátor více než 80 kilometrů v závislosti na jízdním režimu.

Více služeb a větší pohodlí pro cestující

Síť ve Východním Braniborsku je rovněž založena na standardech kvality SPNV spolkových zemí Berlín a Braniborsko. Provoz nových vozidel umožňuje nabídnout cestujícím rozsáhlé doplňkové služby, co se týká vybavení a úrovně služeb.

Nová vozidla disponují trojími dveřmi na každé straně, což umožňuje snadný nástup a výstup i pro cestující na invalidních vozících nebo s kočárky, a to i v zastávkách s nižšími nástupišti. Troje dveře na každé straně vozidla a nový typ informačního systému pro cestující ve vozidle zajišťují rychlou a především bezbariérovou výměnu cestujících v zastávkách.

V nových vozidlech budou mít cestující na dotčených tratích v budoucnu k dispozici nejméně 128 míst k sezení a prostor pro přepravu invalidních vozíků a dětských kočárků a až dvanácti jízdních kol. Dvě a více vlakových jednotek lze spřáhnout dohromady do tzv. dvojitých a vícenásobných hnacích jednotek a rozšířit tak přepravní kapacitu.

V budoucnu budou moci cestující využívat také bezplatnou síť WLAN, dynamický informační systém a speciálně vyhrazený prostor pro rodiny. Ve dvouvozovém vlaku je rovnoměrně rozmístěno přibližně 60 elektrických zásuvek. K dispozici jsou také nabíjecí zásuvky USB a indukční nabíjení.

TZ Siemens Mobility