Vídeň otevřela první městskou čerpací stanici na vodík a zároveň začala s testovacím provozem vodíkového autobusu. Od ledna se svezou i cestující. Městské podniky mezitím připravují další projekty. V dalších letech chce Vídeň převést jednu celou linku MHD na vodíkový pohon, začít surovinu samostatně vyrábět a stát se klíčovým technologickým hráčem.
První vídeňská vodíková čerpací stanice otevřela své brány ve čtvrtek 9. prosince a jako první vozidlo zde natankoval vodíkový autobus Hyundai ELEC CITY Fuel Cell. Právě tento autobus nyní bude ve Vídni podroben testovacímu provozu. Nejprve v garážích dopravního podniku a následně i po celém městě, bez cestujících a se závažími. První pasažéři se v novince svezou od 10. ledna. Během zkušebního provozu lze cestovat zdarma bez jízdenky, ovšem za dodržení platných epidemických opatření. Rozpis veřejných jízd zveřejní Wiener Linien na svém webu počátkem ledna.

Do roku 2024 chce Vídeň pořídit celkem deset vodíkových autobusů pro linku 39A vedoucí terénem se značným převýšením na severu metropole, část potřebných příprav v autobusové garáži Leopoldau už proto probíhá i nyní. „Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značný potenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozu elektrobusy, nabízí se vodíkové autobusy především na náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ uvedl ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. Podle Wiener Linien už nyní 80 procent cestujících jezdí bez emisí, respektive v prostředcích s elektrickým pohonem – tramvajích a v metru, proto jsou nyní na řadě i autobusy.
Vídeňská vodíková strategie: od výroby po spotřebu
Stavba právě otevřené městské vodíkové stanice začala v létě a podílel se na ní městský správce infrastruktury Wiener Netze, dopravní podnik Wiener Linien i dodavatel energií Wien Energie, který bude stanici na severovýchodním okraji města v městské části Floridsdorf provozovat. Pumpa nabízí dva stupně tankování, a to na 350 a 700 barů, vedle autobusu zde proto mohou tankovat i řidiči nákladních vozů.
Vídeňská radnice už připravuje stavbu druhé stanice, a to ve čtvrti Simmering v jižní části města. Městský podnik Wien Energie zde totiž plánuje zřídit zařízení na elektrolýzu, ve kterém chce produkovat vodík. Zahájení stavebních prací na elektrolytickém zařízení o výkonu 2,5 megawattů je naplánováno na druhé pololetí roku 2022 a produkce má začít o rok později. Potřebný proud mají dodávat obnovitelné zdroje.
Popsané projekty jsou součástí vodíkové strategie městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají dopravní podnik, dodavatel energií i správce infrastruktury. Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska a mimo jiné proto zkoumá, pro jaké další účely lze vodík smysluplně využít, a jak jej lze spolehlivě ukládat a transportovat. Díky zapojení jmenovaných podniků může městský koncern zajistit celý řetězec od výroby přes distribuci až po spotřebu.
TZ město Vídeň