V úterý 11. 1. 2021 si Pražská integrovaná doprava připomněla 30 let od zahájení provozu prvních dvou příměstských linek. V roce 1992 vyjely linky č. 351 a 352, prvně jmenovaná jezdila z Českomoravské do Hovorčovic a druhá ze Stodůlek do Ořecha.
V zastávce Hovorčovice, u kostela se v dopoledních hodinách sešli zástupci ROPIDu, IDSK, DPP a obce Hovorčovice, aby si připomněli tuto historickou událost. Společnost na místě zajišťovala retro Karosa B951E, která byla vyzdobena dobovými orientačními cedulemi.
Následně proběhla vzpomínková jízda po bývalé trase linky 351 přes Čakovice, Staré Letňany a Prosek na Českomoravskou. Dále se autobus vrátil zpět do obratiště Letňany, kde zahájil ve 12 hodin první jízdu pro širokou veřejnost. V hodinovém intervalu jezdil celé odpoledne v trase Letňany – Hovorčovice, jako vložené pořadí linky 351.
Tisková zprava ROPIDu:
Na začátku 90. let se hodně diskutovalo o zvýšení efektivity provozu, a tak představitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy i města hledali a zkoušeli různé novinky. Tehdejším náměstkem primátora pro dopravu byl Ing. František Polák, dlouholetý zaměstnanec Dopravního podniku hlavního města Prahy, který se osobně zasazoval o vyzkoušení integrovaného dopravního systému. Zejména tak jeho zásluhou byla 20. prosince 1991 podepsána dohoda o experimentálním zavedení integrovaného dopravního systému mezi hlavním městem Prahou, okresními úřady Praha-východ a Praha-západ a obcemi Hovorčovice a Ořech.
Na obou zavedených linkách (351 a 352) platil tarif městské hromadné dopravy, ale zároveň na nich platily předplatní jízdenky (dělnické a žákovské) ČSAD. V roce 1992 příměstské linky doplňovaly spoje provozované ČSAD Klíčov, respektive ČSAD Praha-západ níže uvedených čísel. Naopak na spojích příměstských linek 10032, 10033, 10090 a 10281 v úseku Praha – Hovorčovice a 11660 a 11661 v úseku Praha – Ořech platily všechny předplatní jízdenky vydávané Dopravním podnikem. Jednalo se o velice jednoduché, ze zpětného pohledu i trochu nesystémové řešení, nezatížené problémy v legislativní rovině.
Postupně po oficiálním zavedení systému Pražské integrované dopravy a jednotlivých vnějších tarifních pásem tvořících prstenec kolem Prahy, přibývalo zapojených linek, zastávek, tarifních pásem i jednotlivých středočeských měst a obcí.
„Po 30 letech od zavedení prvních příměstských linek do okolí Prahy je v rámci Pražské integrované dopravy provozováno již 432 příměstských a regionálních linek obsluhujících přes tisícovku měst a obcí nejen ve Středních Čechách,“ uvádí ředitel ROPID Petr Tomčík. Počet mimopražských zastávek se za 30 let rozrostl na téměř 10 000 a každý všední den vyráží na trasy do Středočeského kraje přes 14 000 autobusových spojů, které zajišťuje již 29 dopravců.
„S kolegy usilovně pracujeme na tom, aby při 30 výročí zavedení příměstských linek byla v letošním roce úspěšně dokončena úplná integrace veřejné dopravy ve Středočeském kraji,“ dodal ředitel IDSK Zdeněk Šponar.
„DPP si velmi váží skutečnosti, že byl jedním z klíčových iniciátorů zavádění integrované dopravy a provozoval první dvě takové linky v roce 1992, tedy dva roky před zřízením organizace ROPID. Integrace přinášela a stále přináší do regionální autobusové dopravy zvýšení kvality. V prvních obdobích se jednalo místo jednotlivých spojů o zavádění pravidelnější intervalové dopravy, doplňování spojů i o víkendech. Následně zavádění garantovaných nízkopodlažních spojů, přičemž linka 351 byla jednou z prvních. Od září 2018 je linka 351 vypravována kompletně bezbariérovými autobusy, postupně jsou všechny nasazované autobusy s nejpřísnějším emisním limitem Euro 6 a celovozovou klimatizací. DPP má zájem být i nadále jedním z nejvýznamnějších dopravců příměstských linek a v rámci modernizace vozového parku zavádět alternativní pohon i na tyto spoje,“ řekl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.
Počet vnějších tarifních pásem je aktuálně 12, která pokrývají již přes 1 100 měst a obcí nejen ve Středočeském kraji, ale i v kterých přilehlých okolních krajích České republiky. Během letošního roku očekáváme dokončení integrace veřejné dopravy v celém Středočeském kraji včetně potřebných přesahů do okolních krajů.