V tramvajovém světě jsou legendární tramvaje typu T3, v trolejbusovém prostředí si pod pojmem trolejbus představí moje generace vozidla Škoda 14Tr a 15Tr. Většina českých a slovenských měst už tyto vozy vyřadila, přesto v pár městech ještě slouží. Jejich konec se ovšem blíží. Dopravní magazín MHD86.cz zmapoval v dopravních podnicích, jaká je aktuální situace.
Trolejbusy 14 a 15Tr byly vyráběny v 80. a 90. letech 20. století závodem Škoda Ostrov. Standardní verze 14Tr bylo vyrobeno přes 3200 vozů. Dodány byly nejen do českých a slovenských měst, ale také do zemí tehdejšího východního bloku. Kloubových vozů 15Tr bylo vyrobeno přes 600 kusů a putovaly také do měst bývalého východního bloku.
Brno
„V provozu máme z 15Tr 2 vozy, jeden jako historický, u 14Tr je provozních 13 vozů a 2 pracovní (používáme při hrozící námraze),“ sdělila Barbora Doležalová, tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna a dodala: „Plánujeme jejich postupné vyřazení během letošního roku, jak budou vozy postupně dojíždět kilometry.“ Brno zrenovovalo trolejbus Škoda 15tr ev. č. 3502 do historické podoby a v letošním roce plánuje zahájit práce na renovaci vozu Škoda 14Tr, který obohatí sbírku historických vozidel.
Pardubice
„V tuto chvíli máme v pravidelném provozu zařazen 1 trolejbus Škoda 14Tr. Další 2 ks máme vedeny jako „služební“ a využíváme je pro mazání trolejového vedení při námraze. V pardubickém dopravním podniku se tato vozidla začala využívat od ledna 1983 a celkem jich bylo zakoupeno 71,“ informuje čtenáře Jitka Malinská, tisková mluvčí Dopravního podniku města Pardubice. Dopravní podnik plánuje ukončit pravidelný provoz trolejbusu Škoda 14Tr v roce 2023. Muzejní vůz už má zachovaný.
Jak to vypadá s trolejbusy Škoda 14Tr a 15Tr v Banské Bystrici, Bratislavě, Českých Budějovicích a Ústí nad Labem?
… pokračování článku pro předplatitele na Patreonu.