Na letištní lince 119 budou jezdit trolejbusy Škoda

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) podepsal smlouvu na objednávku 20 nových velkokapacitní trolejbusů od konsorcia skupiny Škoda Transportation, polského výrobce Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Praha tak bude první městem v ČR, kde budou nové dvoukloubové trolejbusy o délce 24,7 metrů jezdit. Nové trolejbusy, s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m, budou nasazovány na budoucí trolejbusovou linku v rámci elektrifikace stávající autobusové linky 119, která vede z Nádraží Veleslavín na pražské letiště Václava Havla. Hodnota zakázky je přes 620 mil. Kč a dodávky budou realizovány během následujících 24 měsíců. Skupina Škoda Transportation je součástí Skupiny PPF.

Je skvělé, že se Praha vrací k trolejbusové dopravě, která zde začala psát svoji historii už v roce 1936 a již tehdy u toho byly trolejbusy Škoda. Trolejbusy jsou klíčovým dopravním prostředkem v mnoha městech Evropy a jejich zavedení na pražské letiště zajistí cestujícím pohodlnou a zejména tichou cestu do centra Prahy. Na této lince navíc trolejbusy nahradí dieselové autobusy, dojde tak k zásadnímu snížení produkce emisí oxidu uhličitého. Věříme, že to bude inspirací i pro další města a velkokapacitní trolejbusy se objeví také na jejich páteřních linkách,“ říká Tanya Altmann, Senior Viceprezident pro Bus Mobility Solutions ve skupině Škoda Transportation.

Autodesk VRED Professional 2022

Už za dva roky nebudou návraty z dovolené tak těžké jako doposud. S těžkým kufrem nebo batohem na nás už nebude čekat přeplněný nepohodlný autobus. Na zastávku přijede tříčlánkový trolejbus. Budou pohodlné, tiché a nabídnou plynulou jízdu. Žádné kodrcání. Svými jízdními vlastnostmi a komfortem se přiblíží spíše k tramvaji než autobusu. Navíc budou parciální a díky moderním technologiím nebudeme muset natahovat nové dráty v celé délce linky a využijeme existující sloupy veřejného osvětlení,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP a dodává: „Začátek letošního roku je pro nás skutečně ve znamení elektromobility a moderních technologií. Začali jsme stavět infrastrukturu pro první regulérní trolejbusovou linku v Praze z Palmovky do Miškovic. Už pro ni máme ve výrobě 15 kloubových bateriových trolejbusů. Po Praze jezdí první elektrobusy a do konce února jich bude celkem 14. Získali jsme společné povolení pro elektrifikaci linky č. 119 na Letiště Václava Havla a teď máme i vítěze veřejné zakázky pro nákup tříčlánkových trolejbusů na tuto linku.“

Mám velkou radost, že se nám podařilo tuto veřejnou zakázku dotáhnout do zdárného konce a dnes podepsat smlouvu na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů. Jsou určeny pro druhou připravovanou pražskou trolejbusovou linku, která bude zhruba od března 2024 místo autobusů spojovat Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla Praha. Není ale vyloučeno, že se v rámci zkušebního provozu první tříčlánkový trolejbus neobjeví dříve na trolejbusové lince 58. První vozidlo určené právě k testovacím jízdám bychom měli dostat v prosinci příštího roku, zbylých 19 pak do poloviny února 2024,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Blahopřejeme městu Praha k investici do moderních a bezemisních vozidel. Nový typ trolejbusu je naší odpovědí na zvýšení kapacity na nejvytíženějších linkách v přetížených městech. Uvedení 20 dvoukloubových trolejbusů do provozu bude pro tuto metropoli ideálním řešením. Jsem přesvědčen, že tato moderní, do detailu propracovaná, bohatě vybavená, a především bezemisní vozidla se stanou dominantou české metropole,“ řekl Petros Spinaris, člen představenstva společnosti Solaris odpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby.

Každé vozidlo Škoda-Solaris 24m bude mít čtyři nápravy, z toho dvě hnací. Trolejbusy bude poháněny dvěma trakčními motory od Škodovky. Na střeše druhé části vozu budou umístěny trakční baterie, které budou dodávat energii v době, kdy nebude k dispozici síťové napájení. Minimální dojezd trolejbusu na trakční baterie je 11 km.

Přesná délka tohoto unikátního dvoučlánkového trolejbusu je 24 700 mm. Jeho kapacita je 179 cestujících na palubě, z toho 54 sedících. Uvnitř vozidla jsou rovněž k dispozici dva prostory pro vozíčkáře. Trolejbus je pětidveřový a poskytuje dostatek prostoru pro cestující včetně případných zavazadel. Osvětlení prostoru pro cestující i vnější osvětlení bylo navrženo s využitím technologie LED. Na palubě pak nebude chybět vybavení, jako směrové ukazatele, účinná klimatizace a monitorovací systém zahrnující interiér vozidla, couvací kameru a pantografovou kameru. Řidič bude moci plnit své každodenní úkoly v pohodlné uzavřené kabině s vysokými okny.

Skupina Škoda Transportation je největším evropským výrobcem trolejbusů. Za 85letou existenci trolejbusové výroby dodala na tuzemský i zahraniční trh více než 14,5 tisíce trolejbusů. České trolejbusy jezdí ve zhruba třiceti zemích světa – v Evropě, Asii a v severní Americe.

Základní technické údaje o trolejbusu Škoda-Solaris 24m:

Délka: 24 700 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)
Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm
Celková maximální hmotnost: 38 000 kg
Maximální rychlost:70 km/h
Počet náprav: 4
Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)
Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)
Počet dveří pro nástup a výstup: 5
Nástupní výška: 320 mm
Celkový počet sedadel: 52
Celkový počet cestujících: 179
Počet motorů: 2
Výkon trakčního elektromotoru: 160 kW
Kapacita trakční baterie: 60 kWh

TZ Škoda Transportation